nazwa sklepu internetowego

Genialna nazwa sklepu internetowego – jak ją znaleźć [PRZYKŁADY]

Zachęcamy do lektury najnowszego wydania magazynu „E-commerce w Praktyce”. Znajdziecie w nim nasz tekst o tworzeniu nazwy dla sklepu internetowego.

 

Rozpoczynasz działalność e-commerce? Dobrze się zastanów, jak nazwać sklep internetowy. Pamiętaj, że nazwa towarzyszyć będzie Tobie i Twojej ikomersowej marce przez lata. Twój sklep z nią będzie kojarzony i po niej rozpoznawany – warto wybrać nazwę mądrze. Jak to zrobić? Pięć poniższych wskazówek ułatwi Ci to zadanie.

Dobra nazwa sklepu internetowego powinna odzwierciedlać cechy dobrej marki e-commerce. Niech taka będzie Twoja nazwa:

 

Unikatowa

W nazwach sklepów internetowych część przedsiębiorców stawia na kierunek opisowy, rodzajowy, wybierając taką nazwę, która jednoznacznie i bezpośrednio wskazuje na profil działalności, np: Wedkarski.com, E-wedkarski.pl, Sklepwedkarski.pl

Niewątpliwą zaletą takich nazw jest czytelne powiązanie z ofertą. Twój klient znajdując stronę w wyszukiwarce od razu będzie wiedział, z czym ma do czynienia. Z drugiej strony, nazwy opisowe są bardzo do siebie podobne, często wręcz identyczne. Twój klient łatwo może pomylić jeden sklep z drugim, gdyż z jego punktu widzenia nazwy są praktycznie takie same. Nazwy opisowe są też trudne do zarejestrowania jako znak towarowy, gdyż nie mają tzw. zdolności odróżniającej – są zbyt podobne do innych.

Dlatego wybierz raczej nazwę, która wyróżni sklep na tle konkurencji. Zamiast produktu/usługi wyrażonego wprost w nazwie, sięgnij po pojęcia, skojarzenia odnoszące się do Twojej marki, do wartości, jakie przekazujesz klientowi. To tzw. nazwa skojarzeniowa. Przykład: Sezon na Leszcza, Taka Ryba, Karpiowy.

Możesz też rozważyć nazwę zupełnie abstrakcyjną, która nie odnosi się do konkretnego pojęcia. Taka nazwa ma przede wszystkim dobrze brzmieć, sama jej warstwa fonetyczna powinna generować określone skojarzenia. Przykład: Duxon Shop, Elido, Atilo.

 

Uniwersalna

Jeżeli rozpoczynasz sprzedaż online t-shirtów z nadrukami, istnieje prawdopodobieństwo, że w przyszłości poszerzysz ofertę o bluzy, czapki czy inne części garderoby. W takim przypadku wskazana jest nazwa uniwersalna.

Tego typu nazwa sklepu internetowego powinna być zorientowana na przyszłość, tj. zamiast zamykać się na określoną kategorię usług czy produktów sprzedawanych dzisiaj (np. t-shirty), musi brać pod uwagę perspektywy rozwoju i modyfikację oferty w bliższej lub dalszej przyszłości.

Przykład: nazwa sklepu odzieżowego Zalando. Sklep zaczynał od sprzedaży obuwia online. Dziś oferta obejmuje także odzież, akcesoria, dodatki, słowem wszystko, co związane z modą. Nazwa ze słowem „shoe”, ograniczałaby działalność sugerując odbiorcy jeden rodzaj produktu, dlatego twórcy marki postawili na nazwę Zalando. To nazwa abstrakcyjna, tj. nieodnosząca się do żadnego konkretnego pojęcia.
 
[Zobacz więcej pomysłów na nazwę sklepu odzieżowego]
 

Łatwa i zrozumiała

Fundamentalną kwestią w sklepie internetowym jest łatwy i czytelny interfejs. Internauta powinien móc bez problemu odnaleźć w nim dokładnie to, czego szuka i równie sprawnie sfinalizować transakcję. Dokładnie taka sama musi być nazwa Twojego sklepu – łatwa, przejrzysta i zrozumiała znaczeniowo i fonetycznie.

Zrozumiała nazwa to taka, która komunikuje coś o sklepie, odwołuje się do profilu działalności – nie zawsze do samych produktów lub usług, jak wspomniane zostało wcześniej, a bardziej do wyróżników, wartości czy emocji, z jakimi ma być kojarzona marka. Do tego, co z punktu widzenia klienta jest najistotniejsze. Nazwa musi mówić językiem trafiającym do Twojego odbiorcy.

Przykład: Nazwy sklepu dla dzieci Mamissima, Tuliroom to nazwy emocjonalne, które generują ciepłe, pozytywne skojarzenia i sugerują asortyment dla najmłodszych, coś dla mam, wyposażenie do dziecięcych pokoików.

Przejrzysta fonetycznie nazwa sklepu internetowego jest łatwa do wypowiedzenia, nie trzeba jej powtarzać, literować w rozmowie telefonicznej. To ważne, gdyż nazwa zawsze żyje swoim życiem – Twój klient będzie ją wymawiał i zapisywał, tak, jak ją zapamiętał i tak, jak mu się wydaje, że jest poprawnie. Ułatw mu to zadanie wybierając nazwę, na której nie będzie sobie łamał języka.

Przykład: Nazwa Yeah Bunny, poprzez swoją specyficzną konstrukcję fonetyczną, może być odczytywana i zapisywana przez osoby nieznające sklepu i marki na wiele rozmaitych, mniej i bardziej poprawnych sposobów.

 

Sprawdzona

Zanim klient zdecyduje się na zakup w sklepie, często sprawdza opinie na jego temat. Weryfikuje, czy jest to porządne, wiarygodne przesiębiorstwo. Nazwa sklepu, zanim wypłynie na głębokie wody, również powinna zostać porządnie zweryfikowana pod kątem znaczeniowym i językowym.

Sprawdź czy określenie, słowo, pojęcie, które chcesz wykorzystać w nazwie nie budzi kontrowersji, jest wolne od negatywnych skojarzeń przede wszystkim w języku polskim i angielskim. W zależności od zasięgu sklepu, warto wziąć pod uwagę również inne popularne europejskie języki.

Przykład: Nazwa sklepu dla dzieci Fartlandia. W języku polskim „fart” to szczęście, uśmiech losu, więc nazwa dobrze pasuje do działalności. Może być jednak zupełnie inaczej odbierana na Zachodzie, gdzie słowo „fart” ma dość nieprzyjemny aromat…

Sięgając po obcojęzyczny zwrot upewnij się, że jego forma jest poprawna gramatycznie. Oczywiście naming dopuszcza możliwość łączenia różnych słów ze sobą, w efekcie czego powstają zupełnie nowe, niewystępujące w słowniku twory. Niemniej jeśli wykorzystujesz istniejące pojęcie w proporcjach 1:1, to trzymaj się jego oryginalnego zapisu.

Przykład: Idiom „siódme niebo” poprawnie zapisany po angielsku to „seventh heaven” lub „7th heaven”. Tymczasem w sieci znajdziemy niejeden sklep naginający zasady gramatyki, np. w nazwie butiku Seven Heven.

 

Bezpieczna

Trudno wyobrazić sobie finalizację zakupów w sklepie bez protokołu szyfrującego, zapewniającego bezpieczeństwo danych. Podobnie rzecz ma się z nazwą dla e-commerce. Ona również powinna być zweryfikowana i zabezpieczona zanim w ogóle ujrzy światło dzienne, tj. zacznie funkcjonować na rynku.

Weryfikacja to nie tylko sprawdzenie dostępności domeny, do czego wielu przedsiębiorców ogranicza swoje działania. Istotne znaczenie ma sprawdzanie bazy Krajowego Rejestru Sądowego, aby upewnić się, czy inna firma nie prowadzi już działalności (np. sklepu stacjonarnego) z taką samą nazwą w tożsamej branży. Pociągałoby to za sobą ryzyko mylenia jednego sklepu z drugim. Sprawdź również bazy Urzędu Patentowego, gdzie dowiesz się, czy dana nazwa nie została zastrzeżona jako znak towarowy. Jeśli nazwa w takim kształcie jest już zastrzeżona – lepiej odpuść i poszukaj innej bezpiecznej nazwy, dzięki czemu unikniesz ewentualnych oskarżeń o wykorzystanie renomy istniejącej już marki. Zastrzeż nazwę sklepu internetowego, aby samemu zabezpieczyć się przed nieuczciwą konkurencją. Możesz to zrobić w Urzędzie Patentowym składając wniosek online.

Przykład: Nie ruszaj Biurwy! Jeśli zamierzasz sprzedawać online artykuły biurowe i masz poczucie humoru, to wśród pomysłów na nazwę sklepu mogłaby się pojawić Biurwa. Tymczasem jest to nazwa formalnie zastrzeżona dla tego rodzaju działalności przez firmę Biuronet.

 

Podsumowanie

Jak widać tworzenie nazwy to złożony, czasochłonny proces, który wymagawięcej niż zastanowienia–wypisania dużej ilości propozycji oraz poddania ich słowotwórczej obróbce, gruntownej weryfikacji i analizie. Nagrodą jest wyjątkowa nazwa, która budzi pozytywne skojarzenia i sprzyja budowaniu pożądanego wizerunku marki.

Pięć kroków do stworzenia idealnej nazwy sklepu internetowego:

1. Sprawdź czy nazwa w przejrzysty sposób komunikuje istotne dla sklepu treści.
2. Upewnij się, że nazwa nie jest zbyt podobna do konkurencji.
3. Bądź otwarty na zmiany: nie zamykaj się w nazwie na jeden rodzaj produktów.
4. Sprawdź czy wykorzystane pojęcie nie ma w sobie negatywnych skojarzeń.
5. Zadbaj nie tylko o wolną domenę, ale również o znak towarowy.


Tekst ukazał się w numerze 2/2019 Magazynu „E-commerce w Praktyce”. Magazyn dostępny jest m.in. w salonach Empik oraz w prenumeracie online na zamow.ewp.pl.

 

Szukasz nazwy dla sklepu internetowego? Wyślij zapytanie

 

Komentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *