cyfry w nazwie

Nazwy numeryczne – czy warto dodać cyfry w nazwie firmy? [PRZYKŁADY]

Czy cyfra w nazwie firmy to strzał w dziesiątkę czy strzał w kolano? Sprawdź wady i zalety takiego rozwiązania i dowiedz się jak stworzyć dobrą nazwę numeryczną.

 

Tam gdzie liczy się dobra nazwa firmy, wszystkie zabiegi językowe są dozwolone. Jednym z nich może być dodanie cyfry do nazwy.

Cyfra zapewnia bardziej unikatowy charakter nazwie, komunikuje określone treści, jest jednym ze sposobów, które pomagają wyróżnić się na tle konkurencji. W końcu większość firm nie wykorzystuje cyfr na swoim szyldzie – co oczywiście nie znaczy, że każdy numero-naming zapewni sukces, czy chociażby przyciągnięcie uwagi odbiorcy.

Jak zaczarować klienta cyfrą? Oto kilka konkretnych porad, które pomogą Ci stworzyć poprawną i pomysłową nazwę firmy.

 

Zbuduj z cyfrą zgrabną całość

Nazwa numeryczna na pewno nie może powstać z przypadku, np. poprzez dodanie dowolnej cyfry lub daty urodzin do nazwy X, tylko dlatego, że sama domena X była zajęta. To musi być od początku do końca przemyślany naming – w końcu cyfra raz wpleciona w nazwę, będzie towarzyszyć jej przez całe życie. Cyfra ta powinna tworzyć spójną całość z resztą nazwy, efektownie się w nią wtapiać; powinna również współgrać z budowanym wizerunkiem firmy.

 

Wybierz właściwą cyfrę

Szukając dla siebie idealnej cyfry warto wiedzieć, że liczby z przedziału 1-20 szybciej zapadają ludziom w pamięć, są łatwiej przyswajane niż liczby powyżej 20. Dzieje się tak najprawdopodobniej dlatego, że zdecydowanie częściej posługujemy się nimi w codziennym życiu.

Za większością cyfr kryje się też określona symbolika. Wydaje Ci się, że nie ma bardziej pechowej liczby niż 13? W Chinach i Japonii za najbardziej pechową uznaje się 4! Dlatego dodając cyfrę do nazwy firmy czy produktu, z którym planujemy wyjść za granicę, należy również brać pod uwagę fakt, że różne cyfry mają odmienne znaczenie i symbolikę w różnych krajach i kulturach.

 

Bądź konsekwentny

Nie zapominaj o następstwach dodania tej czy innej cyfry do nazwy. Jeśli prowadzisz działalność ogrodniczą przy ul. Ogrodowej 1 to kusi, żeby tak nazwać swoją firmę. Ale co w sytuacji, gdy zmienisz miejsce działalności lub rozwiniesz firmę i otworzysz kolejne biura / filie w zupełnie innych lokalizacjach?

Cyfry czasem wykorzystuje się w nazwie do wyrażenia istotnych cech firmy lub produktu. Np. sieć sklepów 7-Eleven mówi nam, że sklepy otwarte są od 7 do 23. A piwo 10,5 ma 10,5% ekstraktu. Pamiętajmy, że wybierając takie nazwy, aby pozostać wiarygodnymi, powinniśmy już na zawsze trzymać się wartości wyrażonych w nazwie. Sklep 7-Eleven czynny do godziny 20-stej nie ma racji bytu, kłóci się z samą nazwą.

 

ZOBACZ VIDEO: Przykładowe nazwy firm z cyfrą. Co oznaczają cyfry w nazwach popularnych marek:

Wykorzystaj poprawną formę

Wydawałoby się: rzecz oczywista. Ale warto mieć to na uwadze, zwłaszcza, gdy sięgamy po obcojęzyczne liczebniki, które rządzą się swoją gramatyką. Ot, takie „siódme niebo” na przykład. Efektowny idiom, który objawia się na niejednym szyldzie firmy. Pamiętajmy jednak, że „siódme niebo” po angielsku, we wszystkich słownikach idiomów, figuruje jako „seventh / 7th heaven”. Nie „seven heaven”. Tymczasem wystarczy zajrzeć do KRS-u, aby znaleźć tam kilkadziesiąt nazw Seven Heaven.

Oczywiście, przyrostek „-th” nie jest zbyt atrakcyjny fonetycznie – dlatego w takim przypadku można rozważyć liczbę mnogą i zamiast Siódmego Nieba wybrać Siedem Niebios – Seven Heavens.

 

Nie komplikuj wymowy

Ok, jesteśmy już poprawni gramatycznie. Nazwa z cyfrą musi być również poprawna fonetycznie, a więc dźwięczna, czytelna, łatwa do wypowiedzenia. Cyfra nie powinna komplikować nazwy, tj. nie może generować pytania „Jak to się w ogóle wymawia?”

Przyjrzymy się hasłu B4U, które pojawia się w nazwach numerycznych, nie tylko na polskim rynku. Dla jednych będzie to Before You (Przed Tobą), dla innych Be/Bi For Your (Be/Bi dla Ciebie), a dla innych tajemnicze Be Cztery U.

Receptą będzie wykorzystanie cyfry w takiej konfiguracji, którą zdecydowana większość odbiorców będzie odczytywać i interpretować tak samo. Cyfra musi dobrze wtopić się w nazwę, stworzyć z nią zrozumiałą dla większości klientów całość.

 

Uważaj na cyfro-zamienniki

Cyfra zamiast określonych liter, wtopiona w słowo, jak w powyższym przykładzie B4U? Z jednej strony cyfra będzie swoistym wyróżnikiem w nazwie, skróci jej zapis, pozwoli znaleźć wolną domenę, gdy podobna nazwa, ale bez cyfr, jest już zajęta. Z drugiej strony coraz powszechniejszym, mało oryginalnym zabiegiem stało się wykorzystywanie w nazwach numerycznych cyfry 2 zamiast „to” oraz 4 zamiast „for”.

Unikaj tych wyświechtanych schematów, sięgnij po bardziej wyszukane cyfro-zamienniki. Pozytywnym przykładem może być tutaj firma petrochemiczna z Kuwejtu Q8 [Q-Eight: Kuwait], czy trójmiejska przestrzeń kulturalna 100cznia [Stocznia].

 

A może w ogóle odjechać w świat cyfr…

Jednym z nietypowych sposobów na radykalne odróżnienie się od konkurencji może być zbudowanie nazwy z całego ciągu cyfr. Prawdopodobnie najbardziej „cyfrową” nazwą funkcjonującą na polskim rynku jest nazwa firmy IT a123456789z. Skąd pomysł na taką nazwę i na ile pomaga ona w działalności? O to zapytaliśmy właściciela firmy.

Daniel Jabłoński, a123456789z: Nazwę swojej firmy wymyśliłem spontanicznie. Na początku rozważałem nazwę nawiązującą do usług programistycznych, które świadczę. Po chwili uznałem, że moja firma będzie kolejną ze standardową nazwą, która nie zwróci niczyjej uwagi. Serce zaczęło bić mi szybciej kiedy okazało się, że domena a123456789z jest wolna. Długo nie zastanawiając się dokonałem zakupu. Dzisiaj jestem lokalnym celebrytą i np. w sklepach obsługa pamięta nazwę mojej firmy.

 

Jak widać, sposobów na wykorzystanie zer, jedynek i innych liczb w namingu jest niezliczenie wiele. Sprawdź czy cyfra w nazwie firmy równie dobrze prezentuje się w Twoim przypadku i czy ma moc przyciągania klientów do Twojej marki.

 

    Zapytaj o dobrą nazwę dla Twojej firmy ↴

     

    Serwis DobreImieFirmy.pl szanuje i chroni dane osobowe zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Użytkownik wysyłając wiadomość wyraża zgodę na przetwarzanie danych zawartych w formularzu kontaktowym w celu realizacji zapytania. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Użytkownikowi przysługuje prawo wglądu do swoich danych, możliwość ich poprawiania, żądanie zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest firma Konrad Buraczewski Kreacja Copywriting, NIP: 5881995800. Szczegóły w polityce prywatności.

     

    Komentuj

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *