Jak nazwać firmę handlową, aby zburzyć schemat i przyciągnąć klientów? Wykorzystaj przykład Challengera, który osiąga imponujące wyniki sprzedażowe.
Profil sprzedawcy określony mianem Challenger został szczegółowo opisany przez M. Dixona i B. Adamsona w książce „Sprzedawaj jak Challenger. Strategia kontroli komunikacji z klientem”.
Challenger reprezentuje nowe podejście do sprzedaży i handlu, wychodzi daleko poza utarte schematy. Burzy przyjęty model oparty na budowaniu standardowej relacji z klientem. I co ważne, niezależnie od okoliczności osiąga ponadprzeciętne wyniki.
To nowa jakość, nowa relacja, ale jak przekonują autorzy książki: nawet przez myśl im nie przeszło nazwanie tego profilu, nie challengerem, tylko „nowym specjalistą od relacji”. Terminologia, nazewnictwo ma znaczenie. Również w nazwie firmy handlowej. „Nowy specjalista od relacji nikogo nie obchodzi. Czy kupiłbyś tę książkę, gdyby mówiła o nowej metodzie budowania relacji?” – pytają retorycznie Dixon i Adamson.
Trzeba przyznać że już samo pojęcie „challenger” ma w sobie potencjał, większą moc niż polski odpowiednik tego słowa: „pretendent”. Tego samego zdania jest Joanno Sugiero odpowiedzialna za przekład książki, która nie chciała tłumaczyć tego słowa na język polski.
„Im dłużej tłumaczyłam książkę, tym bardziej zdawałam sobie sprawę, że nie ma dobrego polskiego odpowiednika tego słowa, więc postanowiłam zostać przy challengerze” – mówi Joanna Sugiero w rozmowie z DobreImieFirmy.pl.
Czy można wykorzystać moc Challengera na etapie szukania nazwy firmy handlowej?
Model sprzedaży Challenger opiera się m.in. na przedstawianiu klientowi w ramach sprzedaży zupełnie nowego, nietypowego spojrzenia na jego działalność, branżę lub cały rynek. Chodzi o pomysły i rozwiązania, których klient się nie spodziewa, które go zaskakują, ale w pozytywny sposób przekazując określoną wiedzę i wartość.
To jeden z kilku filarów sprzedaży w modelu Challenger. Spróbujmy właśnie ten wycinek Challengera przenieść na płaszczyznę tworzenia unikalnej nazwy.
Nazwa firmy handlującej produktami, która kwestionuje ogólnie przyjęty schemat, która jest nietypowa, wyraźnie różni się od pozostałych.
Czy taka nazwa ma sens? Odpowiedzmy na to pytanie… od końca.
Czego spodziewasz się po standardowych nazwach firm handlowo-usługowych?
❎ W przypadku „klasycznej” nazwy sklepu sprzedającego mięso, spodziewasz się, że będzie to po prostu Mięso & Wędliny.
❎ Jeśli masz do czynienia z firmą handlującą odzieżą używaną, czego oczekujesz na szyldzie? Ciucholandu, odzieży zachodniej.
❎ Gdy na stronie internetowej zapisujesz się na newsletter, raczej spodziewasz się usługi nazwanej, po prostu, newsletterem.
Takie nazwy wtapiają się w powszechnie znany schemat nazewniczy. Są proste do wymyślenia i niezmiernie popularne: wpisując je w wyszukiwarce znajdziemy niekiedy kilkaset właśnie tak nazwanych przedsiębiorstw.
Tymczasem w nazwie stworzonej na przykładzie Challengera wygląda to inaczej:
✅ Zamiast nazwy Mięso & Wędliny, odkrywasz Meatologię (delikatesy mięsne z Warszawy).
✅ Zamiast ciucholandu, otwiera się przed Tobą Szafari (nazwa sklepu odzieżowego z Poznania).
✅ Zamiast zwykłego newslettera, otrzymujesz Mimisbrunnr (newsletter Pawła Tkaczyka).
Jak widzisz, klient otrzymuje nazwę, która go zaskakuje i budzi zainteresowanie. Jest nowa, inna od pozostałych, łamie klasyczny schemat. To unikalna nazwa-Challenger.
Oczywiście samo niewykorzystanie popularnych przyrostków BUD, TRANS, czy słów typu „ciucholand” i innych powszechnie stosowanych w danej branży, nie uczyni nazwy Challengerem.
Oto jakie elementy pomogą nazwie handlowej uczynić ją bardziej oryginalną i zaskakującą:
➡ Nazwa firmy handlowej powinna odwoływać się do emocji, budować emocjonalną więź z odbiorcą. Chodzi przede wszystkim o wyeksponowanie wrażeń współgrających z określonym produktem lub usługą, z którymi klient będzie mógł się zidentyfikować.
➡ Niech Twoja nazwa tworzy pozytywną atmosferę i w ten sposób zachęca do interakcji, bliższego poznania marki. Możesz to osiągnąć nie tylko odwołując się do emocji, jak wyżej, ale także samą warstwą fonetyczną, nadając nazwie odpowiednie brzmienie.
➡ Nazwa marki może zwracać uwagę ciekawie wykorzystanym skojarzeniem lub symbolem nawiązującym do wymiany handlowej. Takim, który nie jest powszechnie wykorzystywane przez konkurencję, co sprawi, że sam symbol i związana z nim nazwa łatwiej zapadnie w pamięć.
➡ Nazwa firmy handlowo-usługowej nie musi wskazywać na samą ofertę, czyli usługi lub produkty, którymi handlujesz, ponieważ w przyszłości mogą się one zmienić. Nazwa powinna odnosić się do wartości utożsamianych z marką, wskazywać jej unikalne mocne strony.
Stworzenie nazwy firmy/sklepu wpisującej się w charakterystykę Challengera z pewnością wymaga więcej wysiłku, pracy i kreacji. Stąd nie każdy się na to zdecyduje. Za to ten, który pójdzie szlakiem Challengera, może ciekawie wyróżnić się z tłumu i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Słowem, warto!
Nie wiesz jak nazwać firmę handlową? Wyślij zapytanie:
Łamanie schematów jest wrodzone 🙂 wiec każdy człowiek woli trochę igrać z prawami z góry narzuconymi tak samo jest z nazwa firmy. Wychodzenie poza ramy jest lepiej przyswajalne, bo dla innych to coś nowego co kusi do sprawdzenia.