nazwa firmy od nazwiska

Nazwa firmy od imienia i nazwiska – czy ma sens? [PRZYKŁADY]

Zastanawiasz się czy dodać imię lub nazwisko w nazwie firmy? Sprawdź kiedy warto ochrzcić markę po nazwisku, a kiedy poszukać innej, uniwersalnej nazwy.

 

Nierzadko spotykamy się z sytuacją, gdy przedsiębiorca szukający nazwy dla firmy myśli o wykorzystaniu w niej imienia. Zazwyczaj swojego, czasem imienia żony/drugiej połówki lub swoich dzieci. Raz właściciel firmy widziałby na szyldzie całe nazwisko, innym razem pierwsze sylaby imion córek.

Z jednej strony możemy zrozumieć chęć utrwalenia własnego imienia na szyldzie. W końcu jak pisał Dale Carnegie w ponadczasowym klasyku „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”:

„Własne imię to dla człowieka najsłodsze i najważniejsze spośród wszystkich słów świata.”

 

Czy zatem nazwisko w nazwie firmy ma sens? Nie odkryjemy Ameryki mówiąc: to zależy. Od kontekstu i pomysłu na wykorzystanie go w nazwie.

 

Mocne strony nazw z nazwiskiem

Nazwisko użyte w nazwie dodaje wiarygodności marce. Od razu wiadomo kto za biznesem stoi. W świadomości odbiorcy, który pierwszy raz styka się z daną marką, zamiast anonimowego, bezosobowego właściciela pojawia się konkretny człowiek z imienia i nazwiska firmujący swój biznes. Taka osoba sygnując firmę swoim nazwiskiem, niejako ręczy za nią, poświadcza jakość oferowanych produktów lub usług.

Taki zabieg wskazuje na trwałą więź łączącą przedsiębiorcę z jego działalnością, a to z kolei pomaga zbudować relację pomiędzy potencjalnym klientem, a firmą utożsamianą z jej właścicielem. Wszak relacja pomiędzy dwojgiem ludzi (klient-przedsiębiorca, który przedstawia się w nazwie), ma bardziej autentyczny charakter niż relacja klient-bezosobowy produkt/usługa.

 

Słabe strony nazwiska w nazwie

Minusem nazw firm od imienia lub nazwiska jest problem z rozpoznawalnością i wyróżnieniem marki na tle innych firm bazujących na tym samym (lub bardzo podobnym) imieniu lub nazwisku.

Oto przykłady – zazwyczaj firm jednoosobowych. W rejestrze polskich przedsiębiorców pod hasłem Sklep Basia pojawia się 56 różnych firm. Firm o nazwie Darek znajdziemy w Polsce 46. Natomiast salonów fryzjerskich Gosia działa w naszych kraju niespełna 50. Jak widać, nazwy bazujące na samym imieniu mają mało unikalny charakter.

 

A nazwisko? Spójrzmy prawdzie w oczy. Wiele polskich nazwisk nie ma w sobie tej fonetycznej urody i wdzięku, jak np. włoskie Ferrari. Zwłaszcza te popularne, typowo polskie nazwiska zakończone na –ski.

Pamiętaj też, że Twój potencjalny klient każdego dnia w pracy, w szkole, w mediach tradycyjnych i społecznościowych styka się ze sporą liczbą nazwisk (znajomych, kontrahentów, osób publicznych itp.). Kolejne nazwisko – tym razem w nazwie nowej firmy, która nie ma jeszcze rozpoznawalnej marki, wtopi się w szary tłum i zostanie zwyczajnie zapomniane.

Równocześnie warto pamiętać, że samo imię lub nazwisko, poza nawiązaniem do właściciela, nie wnosi istotnej treści do nazwy, nie odwołuje się do profilu ani istoty działalności, nie mówi o korzyściach stojących za ofertą.

 

Kiedy nie wplatać imienia lub nazwiska do nazwy firmy?

❎ Gdy nie wnosi ono żadnej wartościowej treści do nazwy.

➡ Przykład: Sklep Kasia

❎ Gdy na siłę próbujemy nadać imieniu bardziej międzynarodowe brzmienie.

➡ Przykład: Pizzeria Seboli

 

Kiedy imię w nazwie firmy ma sens?

✅ Gdy działalność jest wyraźnie powiązana z autorem i twórcą, gdy bazuje na konkretnych umiejętnościach / kompetencjach / talencie jednego człowieka lub całej rodziny.

➡ Przykład: Rękoczyny Katarzyny

✅ Gdy imię jest tylko elementem historii, większej całości, a nie trzonem całej nazwy. Gdy tworzy z resztą nazwy spójną całość.

➡ Przykład: Zielarnia Baby Agi

✅ Gdy nazwisko współgra z charakterem prowadzonej działalności, pasuje do niej w warstwie znaczeniowej.

➡ Przykład: Piekarnia Gotowała

✅ Gdy nazwisko (autentyczne lub stworzone na potrzeby marki) jasno i klarownie nawiązuje do kluczowych cech firmy/produktu.

➡ Przykład: Jan Niezbędny

 

Pełna nazwa vs. skrócona nazwa firmy z nazwiskiem

Warto pamiętać, że jeśli otwierasz firmę, która będzie miała formę jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), to prawo nakłada na Ciebie obowiązek dodania imienia i nazwiska do nazwy. Mowa o pełnej nazwie firmy (XYZ Jan Kowalski), która w takim kształci będzie widoczna w rejestrze CEIDG. Taką nazwą będziesz posługiwał się w umowach, na fakturach i w innych urzędowych dokumentach. Natomiast na co dzień, w komunikacji z klientem będziesz stosować nazwę skróconą XYZ, bez imienia i nazwiska.

 

Jeśli jednak zależy Ci na umieszczeniu imienia lub nazwiska także w skróconej nazwie firmy zrób to wyważony i kreatywny sposób, z pomysłem, tak jak zrobiło to kilka znanych polskich i światowych marek.

 

Zobacz przykłady znanych firm, które w nietypowy sposób wpisały imię i nazwisko do swojej nazwy:

  • Bakoma powstała od inicjałów żony założyciela firmy Zbigniewa Komorowskiego: Barbary Komorowskiej – BAKO. Natomiast sylaba MA należy do jednego z udziałowców, Edwarda Mazura.
  • Apart pochodzi od imion twórców marki: Adama i Piotra Rączyńskich. Pierwsze litery imion: A + P połączono ze sztuką – ART, nadając w ten sposób nazwie uniwersalne językowo brzmienie.
  • IKEA to nazwa-akronim, czyli skrótowiec od: Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd. To skrót od imienia i nazwiska założyciela firmy (IK) oraz farmy (E) i parafii (A) z której pochodził.
  • Haribo to nazwa powstała na kanwie pierwszych liter imienia i nazwiska twórcy firmy oraz miasta, w którym działalność powstała. HA od Hansa, RI od Riegela oraz BO od miasta Bonn.

 

Potrzebujesz dobrej nazwy firmy bez nazwiska? Szukasz bardziej uniwersalnego pomysłu?

    Zapytaj o dobrą nazwę dla Twojej firmy ↴

     

    Serwis DobreImieFirmy.pl szanuje i chroni dane osobowe zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Użytkownik wysyłając wiadomość wyraża zgodę na przetwarzanie danych zawartych w formularzu kontaktowym w celu realizacji zapytania. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Użytkownikowi przysługuje prawo wglądu do swoich danych, możliwość ich poprawiania, żądanie zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest firma Konrad Buraczewski Kreacja Copywriting, NIP: 5881995800. Szczegóły w polityce prywatności.

     

    Komentuj

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *