Zastanawiasz się jak nazwać firmę finansową? Sprawdź pomysły na stworzenie nazwy, która stanowi kapitał do rozwoju marki i potrafi sama na siebie zarabiać.
Tworzenie nazwy dla branży finansowej w obecnych realiach, gdzie coraz więcej firm przenosi działalność do internetu, może niekiedy przypominać lądowanie na nowej planecie. Towarzyszą temu rozmaite emocje, obawy, a zarazem plany i nadzieje. Nie każdy wie, czego może się spodziewać, ale analizując sytuację i klimat ostatnich miesięcy, można przygotować się do lądowania z dobrą i odporną na zawirowania nazwą.
Jaka więc powinna być dobra nazwa pośrednictwa kredytowego?
1. Nazwa firmy doradczej musi być uniwersalna
Znasz serwis Bookmall? Jak sama nazwa wskazuje, to sklep z książkami. A znasz Amazon? Pytanie retoryczne. Tak się składa, że Bookmall i Amazon to jedno i to samo. Precyzując: Bookmall to jeden z pomysłów rozważany przez Jeffa Bezosa do nazwania swojej firmy. Amazon bowiem zaczynał jako internetowa księgarnia. Dziś to największa platforma e-commerce handlująca wszystkim. Czy osiągnąłby taką pozycję z książką w nazwie? Tego nie wiemy, ale na pewno mocno ograniczałby działalność do sprzedaży książek.
Amazon to klasyczny przykład uniwersalnej nazwy marki, czyli otwartej, elastycznej wybiegającej w przyszłość, niezamykającej się na jeden rodzaj produktów i usług.
Z ponadczasową nazwą, która nie wskazuje wprost na konkretne produkty, np. na kredyty i pożyczki, łatwiej i szybciej jesteś w stanie dopasować się do otoczenia rynkowego i aktualnych realiów. Możesz poszerzyć, a nawet radyklanie zmienić ofertę bez konieczności zmiany nazwy. Produkty czy usługi finansowe, na które w sytuacji kryzysowej spada popyt – a są wpisane w twoją nazwę – mogą być „kulą u nogi” ograniczającą rozwój twojej marki.
Przykłady uniwersalnych nazw ze świata finansów: Expander, Grant Thornton, Accenture, Notus, Xelion
2. Nazwa firmy kredytowej powinna sama zarabiać na siebie
Koszty, opłaty, nakłady. Tam gdzie się da firmy szukają i będą szukać oszczędności. Zatem rozpoczynając nową działalność powinieneś wybrać nazwę, która nie tylko pozwoli wygenerować oszczędności, a sama przyczyni się do lepszych wyników finansowych firmy. Taką będzie nazwa prosta i łatwa do zapisania i wymówienia. Tak, dobrze słyszysz: prosta nazwa firmy finansowej pozwoli zarobić firmie więcej! Dowodzi tego badanie z 2006 r. przeprowadzone przez Adama L. Altera i Daniela M. Oppenheimera z Wydziału Psychologii Uniwersytetu w Princeton w USA.
W jednym z trzech zrealizowanych przez naukowców badań analizowano przełożenie nazw poszczególnych spółek na ich wyniki finansowe na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (NYSE). Spółki zostały podzielone na dwie kategorie: 1. z prostymi nazwami oraz 2. ze skomplikowanymi nazwami w zapisie i wymowie. Wyniki finansowe analizowane w perspektywie czasowej: po 1 dniu, 1 tygodniu, 6 miesiącach oraz 1 roku obecności na giełdzie.
W pierwszych dwóch przypadkach (1 dzień i 1 tydzień) zaobserwowano wyraźną korelację pomiędzy prostą nazwą, a wzrostem notowań. Proste i łatwe do wypowiedzenia nazwy osiągały lepsze wyniki finansowe!
Według autorów badania, zaistniała sytuacja może wynikać z natury człowieka od zawsze podświadomie dążącego do prostoty, upraszczania sobie życia. Pierwszym, naturalnym wyborem są proste, zrozumiałe, czytelne dla każdego z nas rozwiązania, oznaczenia, w tym nazwy.
3. Niech nazwa firmy finansowej generuje pozytywne emocje
W natłoku negatywnego przekazu dominującego w tradycyjnych i elektronicznych mediach, godnym uwagi sposobem na wyróżnienie marki, zwrócenie na siebie uwagi i w efekcie: zainteresowanie bliższym poznaniem oferty jest odwołanie się do emocji, stworzenie pozytywnego nastroju już w samej nazwie firmy.
Uśmiechnij się do swojego potencjalnego klienta, nastrój go pozytywnie, opowiedz mu historię za pośrednictwem samej nazwy. Pokaż, że z profesjonalnym doradztwem finansowym, ochroną majątku czy elastyczną ofertą kredytową klient będzie w stanie zrealizować swoje plany, sięgnąć po marzenia, w efekcie doświadczając dobrych, pozytywnych emocji.
Przykłady nazw finansowych odwołujących się do emocji: Egidon, Prosperia, Pro Futuro, Wspólna Sprawa
4. Nazwa dla pośrednika kredytowego musi być unikalna i zweryfikowana
Wymuszona przez pandemię transformacja cyfrowa – przenoszeniu biznesu do sieci dla wielu przedsiębiorców wiąże się z szeregiem pytań i wątpliwości. Czy firma/instytucja pod taką nazwą gdzieś już funkcjonuje w sieci? Czy taka nazwa jest gdzieś zastrzeżona, czy mogę ją bez obaw wykorzystać?
Posługiwanie się od początku maksymalnie unikalną i bezpieczną z punktu widzenia prawnego nazwą jest istotne z dwóch powodów. Dzięki temu zyskasz pewność, że klient nie pomyli twojej nazwy z inną, taką samą lub bardzo do niej podobną i nikt nie zarzuci tobie wykorzystywania istniejącej marki, nie wspominając o zastrzeżonym znaku towarowym.
Zatem zanim zdecydujesz się na nazwę, sprawdź czy twój pomysł nie jest już wykorzystywany w branży finansowej lub zastrzeżony jako znak towarowy na terenie Polski lub innych krajów, w których zamierzasz oferować swoje usługi.
Bazy, które na bank warto sprawdzić przy wyborze nazwy:
✅ rejestr polskich przedsiębiorstw: www.firma.egospodarka.pl/raporty-o-firmach
✅ baza Urzędu Patentowego RP: ewyszukiwarka.pue.uprp.gov.pl
✅ baza zastrzeżonych znaków towarowych na terenie Unii Europejskiej: euipo.europa.eu/eSearch/
Podsumowanie
Oto cztery kroki do stworzenia nazwy doradztwa finansowego, która nie będzie kosztem, tylko inwestycją dla rozwoju marki:
1. Pomyśl o nadaniu nazwie bardziej uniwersalnego charakteru.
2. Zadbaj o prostą nazwę w wymowie i zapisie.
3. Odwołaj się w nazwie do pozytywnych emocji.
4. Zweryfikuj, czy nazwa nie jest już zajęta i zastrzeżona.
Wciąż nie wiesz jak nazwać firmę finansową? Zapytaj o nazwę wypełniając poniższy formularz:
Ciekawy artykuł 🙂
Wszystko fajnie i dokładnie opisane.