Zobacz, jak nazwać firmę informatyczną i komputerową zgodnie z kultową zasadą KISS, czyli „Keep it simple, stupid”.
Pierwsza z brzegu linijka kodu w dowolnym języku programowania, niezależnie czy będzie to Python, C++ czy Java, dla osoby z zewnątrz wygląda i brzmi jak czarna magia. Ale już nazwa firmy z branży programistycznej / gamedev zdecydowanie nie powinna brzmieć tak tajemniczo i egzotycznie. Musi być prosta i zrozumiała, w myśl idei „Keep it simple, stupid”.
Oto siedem kluczowych cech, jakimi powinna wyróżniać się dobra i prosta nazwa marki IT:
Nacechowana pozytywnie
Abraham Lincoln cytowany w klasyku Dale’a Carnegie „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” przekonywał, że kropla miodu przywabi więcej pszczół niż beczka dziegciu. „Jeśli chcesz przekonać człowieka do twojej sprawy, niech najpierw uwierzy, że jesteś jego przyjacielem. To właśnie jest kropla miodu, która zwabi jego serce” – pisze Carnegie.
Oczywiście autor mówił tutaj o budowaniu pozytywnych relacji międzyludzkich, ale nie ulega wątpliwości, że nasycona tym przysłowiowym miodem nazwa firmy komputerowej i informatycznej, która już w pierwszym kontakcie wywoła pozytywne wrażenia, skojarzenia, emocje – taka nazwa zachęci do interakcji, zostanie lepiej odebrana i zrobi sympatyczny grunt pod dalsze interesy.
Krótka
Odwieczny dylemat: Czy długość ma znaczenie. W przypadku nazwy firmy nie ulega wątpliwości, że tak. Oczywiście im krótsza, tym lepsza. Krótsza = prostsza do wymówienia, łatwiejsza do zapamiętania. Warto przyjrzeć się, jak długość prezentuje się u tych dominujących graczy na rynku. W rankingu największych światowych przedsiębiorstw 2015 przygotowanym przez firmę doradczą PwC w ścisłej czołówce plasują się głównie firmy, których nazwy nie przekraczają 10 znaków. To maksymalnie 3-4 sylaby
Co ciekawe, nie brakuje firm (także obecnych w tym rankingu), których nazwy kiedyś nie należały do najkrótszych, a dziś posługują się skrótowcami lub zupełnie nowymi nazwami, które zastąpiły stare, wydłużone twory.
- Kiedyś Blue Ribbon Sports, dziś Nike,
- Kiedyś Software Development Laboratories, potem Oracle Systems Corporation, dziś Oracle,
- Kiedyś Minnesota Mining and Manufacturing, dziś 3M.
Nawet sam raport, o którym mowa, przygotowała firma konsultingowa, która od 2010 r. zamiast długaśnej PricewaterhouseCoopers posługuje się po prostu skrótem PwC.
Łatwa do wymówienia na głos
To cecha mocno związana z poprzednią długością (a raczej krótkością), niemniej jest na tyle istotna, że warto poświęcić jej więcej uwagi. Nazwa firmy informatycznej i komputerowej to coś więcej niż domena, adres w mailu i na wizytówce. To słowo, które dziesiątki, albo i setki razy dziennie będzie wypowiadane w rozmowie telefonicznej – przez ciebie, twoich klientów i konkurencję. To nazwa, którą klienci zadowoleni z twoich usług będą dzielili się ze znajomymi przy piwie. To nazwa, która (na samym początku) będzie zupełnie nowa dla większości tych odbiorców.
Niech nazwa marki wryje się Twoim klientom w pamięć – niech ją wyraźnie usłyszą, niech nie mają wątpliwości co to za nazwa!
Szukasz unikalnej nazwy dla firmy IT? Wyślij zapytanie
Wpisana w wizerunek firmy
Nazwa musi być dopasowana do marki, powinna stanowić spójną opowieść o firmie, nawiązywać do rdzenia działalności. W głowie odbiorcy, który słyszy ją po raz pierwszym, musi pojawić się powiązanie nazwy z branżą w której funkcjonuje: za pośrednictwem przekazywanych treści lub samego jej brzmienia. To powinno być automatyczne, bez zmuszania klienta do rozszyfrowywania nazwy, który nie ma na to ani czasu, ani najmniejszej ochoty.
Czy to oznacza, że idealna nazwa IT powinna być podobna do Microsoft? Absolutnie nie! To tylko jeden z możliwych kierunków. Przykład: Epson to skrót od Son of Electronic Printer. W formie skrótowca o twardym, wyrazistym brzmieniu nazwa pasuje do profilu działalności. Jednocześnie, jak przekonuje badacz namingu Marek Zboralski:
„Nazwa nie jest obowiązkowym informatorem. Wcale nie musi na siłę przedstawiać specjalności firmy, jej lokalizacji czy właścicieli”.
Zorientowana na przyszłość
Podczas tworzenia nazwy dla firmy IT bierz pod uwagę przyszłość, perspektywy rozwoju, poszerzenie, a nawet zmianę profilu czy oferty firmy. Co to oznacza dla nazwy? Aby nie zamykać się w niej na „tu i teraz” – konkretne produkty czy usługi, które oferujesz dzisiaj. Wspomniana wcześniej firma Minnesota Mining and Manufacturing zaczynała w branży wydobywczej, dziś, już jako 3M stanowi globalny koncern oferujący produkty z wielu różnych dziedzin techniki. Z kopalnią na pierwszym planie w nazwie nie miałaby racji bytu.
Choć nazwie Apple nie można odmówić ponadczasowego charakteru, to przez 30 lat firma funkcjonowała jako Apple Computer. W 2007 r. zrzucony został ten komputerowy „balast” – słowo „Computer”, otwierając przed firmą dalsze możliwości rozwoju.
Odporna na trendy
Gdy w latach 90-tych kapitalizm rozwijał skrzydła nad Wisłą otwierając przed rekinami biznesu granice i zupełnie nowe możliwości rozwoju, jak grzyby po deszczu powstawały firmy, które pragnęły zaakcentować swoje nowe międzynarodowe oblicze. Efekt? Wysyp nazw z końcówką EX (etymologicznie powiązanej z EKSportem), która miała nadać nazwie bardziej światowy charakter. Oczywiście zabieg spodobał się na tyle, że EX-y zaczęły dorabiać sobie firmy, które nawet nie planowały wyjść poza granice Polski. Szał na EX minął, a mało wyraziste nazwy pozostały.
Wymyślając nazwę dla firmy informatycznej i komputerowej nie kieruj się chwilową modą, trendem, czy np. popularnością serialu, z którego chcesz zaczerpnąć nazwę dla swojej marki. Twoja firma noszącą tę nazwę pozostanie (tego ci życzę!), a moda, trend czy pamięć o danym serialu prędzej czy później przeminie.
Jedyna w swoim rodzaju
Ostatni krok w wędrówce na namingowy szczyt to po części suma wszystkich poprzednich kroków, które dadzą w efekcie dobrą, a zarazem prostą nazwę firmy. Warto jednak spojrzeć na owoc nazewniczej pracy przez pryzmat unikatowości – wyróżnienia się nazwy na tle innych funkcjonujących w branży IT. Podobieństwo w zapisie czy brzmieniu do innej, obecnej na rynku, lepiej rozpoznawalnej nazwy może zmylić, wprowadzić w błąd odbiorcę, a jednocześnie może pociągać za sobą ewentualne problemy natury prawnej związane z wykorzystaniem czyjejś renomy, popularności.
Niektórzy stawiają unikatowość ponad wszystkim, nawet kosztem ominięcia niektórych z wyżej opisanych kroków. Przedsiębiorstwo lodziarskie Häagen-Dazs, choć nazewniczo „pachnie” Niemcami, to tak naprawdę nie ma z nimi żadnego związku. Mało tego – za tym słowem nie stoi żadne znaczenie! Firma powstała w nowojorskim Bronksie, a jej twórca po prostu szukał zupełnie abstrakcyjnej i egzotycznie brzmiącej nazwy, która pozwoliła wybić się na amerykańskim rynku.
..lub zaprogramowana przez specjalistów
Ludzie z branży IT nie muszą znać się na marketingu. Wciąż nie wiesz jak nazwać swoją firmę komputerową / informatyczną? Wypełnij poniższy formularz i zostaw to zadanie agencji namingowej: