tworzenie nazwy marki

Tworzenie nazwy marki – jak wygląda współpraca z agencją namingową [VIDEO]

Jak wygląda współpraca przy tworzeniu nazwy marki? Dowiedz się za co płacisz agencji namingowej i jak przebiega cały proces krok po kroku.

 

Wolisz obejrzeć zamiast czytać? ZOBACZ VIDEO:


 

Zacznijmy od tego, że tworzenie nazwy marki to proces. Przez proces rozumiem cały szereg ściśle powiązanych ze sobą działań, gdzie gotowa nazwa jest efektem prac projektowych, a nie genialnego przebłysku czy eureki pod prysznicem. To także proces, w którym komunikacja na linii agencja-klient, wymiana szczerych opinii na temat przesyłanych propozycji, ma kluczowe znaczenie dla doprowadzenia procesu do happy endu w postaci chwytliwej nazwy marki.

 

Co możesz zyskać zlecając tworzenie nazwy marki?

Za współpracą z agencją namingową, czyli agencją wyspecjalizowaną w projektowaniu nazw, stoją dwie zasadnicze korzyści. Pierwsza z nich to pewność, że otrzymasz duży wybór unikalnych propozycji – tak, abyś miał z czego wybierać. To propozycje unikalne i zróżnicowane, reprezentujące trzy kluczowe kierunki nazewnicze, aby zapewnić odpowiedni, należyty wybór.

Druga korzyść: otrzymujesz nazwy sprawdzone i zweryfikowane. Dzięki temu zyskujesz pewność, że dana nazwa nie jest wykorzystywana na rynku, zajęta przez inną firmę, ani tym bardziej zastrzeżona jako znak towarowy.

 
analiza rynku
 

Zbieranie informacji na temat marki

Fundamentem prac projektowych jest analiza otoczenia, w którym funkcjonować będzie marka oraz dobrze wypełniony brief. Dzięki niemu możemy zgromadzić jak najwięcej informacji na temat powstającej firmy i zarazem oczekiwań, preferencji w odniesieniu do tworzonej nazwy. Odpowiedzi na pytania powinny być starannie przemyślane, powinny wpisywać się w długofalową wizję rozwoju przyjętą przez firmę, odwoływać się do rdzenia marki, mówić z nim jednym głosem, aby od początku budować spójny wizerunek.

W idealnych okolicznościach przyrody, punktem wyjścia przy zbieraniu informacji o marce powinna być oczywiście strategia. Niemniej doświadczenie pokazuje, że wiele firm, zwłaszcza tych mniejszych, rozpoczynając działalność i szukając nazwy marki nie posiada jeszcze spisanej w punktach strategii.

 
kreacja nazw
 

Kreacja – tworzenie nazw

Mając podstawowe informacje na temat powstającej firmy, znając i rozumiejąc mocne i słabe strony marki, możemy rozpocząć zasadnicze prace projektowe.

Pierwszy etap obejmuje generowanie jak największej liczby słów i pojęć, które będą mogły stanowić trzon nazwy. To wyrazy bliskoznaczne, rozmaite skojarzenia, symbole, związki frazeologiczne, powiedzenia, idiomy, tytuły filmów i wiele więcej. W bezpośredni lub pośredni sposób nawiązujące do istoty marki, do profilu działalności. Czemu tak duża rozbieżność? Ponieważ z tych pomysłów powstaną niebawem nazwy zarówno dość jasno wskazujące na esencję działalności, jak i zupełnie uniwersalne, otwarte na dalszy rozwój.

Po zgromadzeniu pokaźnej liczby takiej kreatywnej „surówki”, czas na rzeźbienie z niej nazw. Dodając rozmaite przedrostki i przyrostki, zamieniając głoski, łącząc poszczególne słowa z innymi pojęciami nawiązującymi do rdzenia marki, wreszcie tworząc zupełnie nowe abstrakcyjne słowa – powstają nazwy.

 

Przez symbole do abstrakcji

Aby móc odnaleźć się w projektach, równocześnie segregujemy je na trzy zasadnicze kategorie: nazwy opisowe, skojarzeniowo-symboliczne oraz abstrakcyjne.

  • Nazwy opisowe wskazują wprost, w bezpośredni sposób na profil działalności.
  • Nazwy skojarzeniowo-symboliczne robią to, jak sama nazwa wskazuje, za pośrednictwem skojarzeń i symboli, a więc w bardziej wyszukany sposób.
  • Nazwy abstrakcyjne to zlepki sylab, które w warstwie znaczeniowej nie odnoszą się do konkretnego słowa, za to w warstwie brzmieniowej mają odpowiednio pasować do branży.

 
weryfikacja nazw
 

Weryfikacja nazw

Czas na weryfikację pomysłów, w efekcie której ponad połowa przed chwilą stworzonych pomysłów (czasem nawet jeszcze więcej) trafia do kosza. Weryfikację możemy podzielić na trzy etapy: weryfikacja wolnej domeny, weryfikacje językowa, brzmieniowa, znaczeniowa oraz formalno-prawna.

 

✓ wolna domena

Sprawdzenie wolnej domeny jest absolutnie kluczowe. Choć dziś coraz więcej marek ogranicza swoją działalność do social mediów, np. profilu na Facebooku, to warto pamiętać, że posiadanie własnej domeny i strony nie tylko dodaje profesjonalnego wyrazu firmie, ale również uniezależnia ją od ew. awarii i blokad na Facebooku/Instagramie.

 

✓ weryfikacja językowo-znaczeniowa

W ramach drugiego etapu weryfikacji prześwietlamy nazwę przez pryzmat języka: czy jest łatwa do wypowiedzenia; czy nie sprawia problemów w zapisie; czy ma poprawną strukturę fonotaktyczną, czyli dość naturalne brzmienie, niczym istniejące, powszechnie znane słowo.

Przed wypuszczeniem nazwy warto zbadać, czy symbolizm fonetyczny bądź literowy, czyli skojarzenia wynikające z samego brzmienia nazwy, korespondują z wizerunkiem kreowanym przez markę. Jakie nazwa generuje skojarzenia w warstwie znaczeniowej i czy są to pożądane dla marki skojarzenia. Oczywiście, często interpretacja danego słowa w dużej mierze zależy od uwarunkowań społeczno-obyczajowych, samej osoby odczytującej nazwę oraz otoczenia, kontekstu w którym odczytujemy nazwę. Dla przykładu – gołąb dla jednej osoby będzie symbolem pokoju, a dla innej: ptakiem, który zapaskudza taras.

Słowem, przy tworzeniu nazwy marki, nie da się zawrzeć – wpisać w nazwę pojęć, symboli, które absolutnie wszystkim, w 100-procentach, będą kojarzyć się tylko i wyłącznie z tym, co sobie założyliśmy. Kluczowe jest wygenerowanie wśród większości odbiorców zakładanych skojarzeń i odniesień.

 

✓ weryfikacja formalna

Następnym równie istotnym etapem weryfikacji jest sprawdzenie rynku, na którym funkcjonować będzie marka, pod kątem takich samych lub podobnych oznaczeń. Różne agencje namingowe przyjmują zróżnicowane kryteria weryfikacji. W ramach DobreImieFirmy.pl przyjąłem sobie za cel stworzenie nazwy marki, która w danym kształcie nie funkcjonuje na polskim rynku, a więc nie figuruje w KRS-ie, w rejestrze firm. Nazwy, które figurują już w bazie przedsiębiorców, trafiają do kosza. Niezbędne jest również sprawdzenie, czy dany pomysł nie jest zastrzeżony w tożsamej kategorii usług jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym.

 

Prezentacja pomysłów na nazwy

Po należytym zweryfikowaniu pomysłów – nazwy zebrane zostają w prezentację. Każdy pomysł zostaje wzbogacony o stosowny opis tłumaczący historię stojącą za nazwą. Oczywiście każda nazwa powinna mówić sama za siebie, ale biorąc pod uwagę, że są to zupełnie nowe pojęcia, które klient widzi pierwszy w życiu, warto dodać opis, który pomoże podjąć właściwą decyzję.

Klient otrzymuje nazwy w zestawach – jeśli nie wybierze z jednego zestawu, następuje wymiana uwag i opinii, której celem jest nakierowanie prac projektowych na właściwe tory. Rozmawiamy lub korespondujemy na temat przedstawionych pomysłów, analizujemy przykłady, pytamy co się w nich podobało, co się nie podobało, wyciągamy wnioski i na tej podstawie powstaje kolejny zestaw nowych-świeżych pomysłów.

 
gotowa nazwa
 

Jak wybrać odpowiednią nazwę marki?

Oczywiście nie ma to jednego uniwersalnego sposobu. Czasem od razu poczujesz efekt wow: „To jest to”, czasem do wyboru potrzeba kilka zestawów więcej. Dlaczego?

Pamiętaj, że masz przed sobą nazwy, które są nowymi pojęciami, więc na początku mogą brzmieć trochę surowo i obco. Niekiedy potrzeba czasu, aby się z nimi „oswoić”, opatrzeć, przyzwyczaić do nich.

W procesie „oswajania” warto brać pod uwagę, że nazwa musi odnaleźć się w otoczeniu, branży w której będzie funkcjonować. Musi wpisywać się w rdzeń marki komunikując to, co dla niej najważniejsze. Powinna trafiać do grupy docelowej i wreszcie musi także pasować do właściciela, który powinien się z nią utożsamiać, w końcu będzie mu towarzyszyła przez resztę działalności. To wszystko ma wpływ na ocenę i finalny wybór nazwy.

 

Wiesz już jak wygląda krok po kroku tworzenie nazwy marki. Chcesz zapytać o nazwę dla swojej firmy? Wypełnij poniższy formularz i poczekaj na wiadomość:

     

    Serwis DobreImieFirmy.pl szanuje i chroni dane osobowe zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Użytkownik wysyłając wiadomość wyraża zgodę na przetwarzanie danych zawartych w formularzu kontaktowym w celu realizacji zapytania. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Użytkownikowi przysługuje prawo wglądu do swoich danych, możliwość ich poprawiania, żądanie zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest firma Konrad Buraczewski Kreacja Copywriting, ul. Kazimierska 37D, 84-230 Rumia. Szczegóły w polityce prywatności.

     

    Komentuj

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *