chwytliwa nazwa firmy

Chwytliwe nazwy firm mają moc! Pięć sposobów wykorzystania nazwy w budowie silnej marki [PRZYKŁADY]

Zachęcamy do lektury dwunastego wydania magazynu „Sprawny Marketing”. Znajdziesz w nim nasz tekst o budowie marki z pomocą chwytliwej nazwy firmy.

 

Firma i marka. Czasem używamy tych pojęć zamiennie. Tymczasem nie zawsze jedno idzie w parze z drugim. Każda firma ma nazwę, ale nie każda nazwa ma w sobie potencjał budowania wyrazistej marki. Nazwa firmy może pomóc marce wspiąć się na szczyt albo przeciwnie: stoczyć na dno lub pozostać niezauważoną w szarym, jednolitym tłumie.

Potrzeba czasu, pracy i zaangażowania, aby firma wypracowała swoją markę i stała się symbolem, który odbiorcy cenią, lubią, szanują i utożsamiają z określonymi wartościami. Marka powstaje niekiedy latami, ale dobra nazwa firmy może jej w tym pomóc.

Zobacz jak unikalna nazwa firmy potrafi wspierać proces budowy marki.

 

1. Chwytliwa nazwa firmy przyciąga uwagę wyróżniając się na tle konkurencji

Wiesz dlaczego żaba potrafi złapać językiem lecącą muchę? Zwraca na to uwagę Seth Godin w książce „Marketerzy kłamią: potęga autentycznych historii w świecie kłamstwa”. Ponieważ żaba dostrzega jedynie zmiany zachodzące wokół niej. Wszystko inne zlewa się jej z otoczeniem. A więc widzi poruszającego się owada (zmiana) nie zwracając uwagę na nic innego (statyczne otoczenie).

Najgorsze co może się zdarzyć z nazwą firmy – i w wielu przypadkach właśnie tak się dzieje – to zlanie się nazwy z otoczeniem, upodobnienie do dziesiątek, setek innych podobnych, funkcjonujących na rynku. Do masy, której nie zauważy żaba, ani nikt inny.

 

Przypuśćmy, że nazywasz się Marek i rozpoczynasz działalność deweloperską lub budowlaną. O jakiej nazwie myślisz? Przychodzi Ci na myśl Marbud? Uwierz, nie tylko tobie. W Polsce funkcjonuje niespełna 1200 firm wykorzystujących tę nazwę. Tak, 1200 firm z identyczną nazwą Marbud! Sporo, prawda? Jak odróżnić jedną od drugiej…? W takim przypadku, z taką nazwą firmy deweloperskiej znacznie trudniejszym zadaniem będzie zbudowanie odrębnej, rozpoznawalnej, jedynej w swoim rodzaju marki.

 

Jak nazwać firmę, aby przełamać utarte schematy?

  • Zamiast nawiązywać do konkretnych usług, pokaż w nazwie wartości reprezentowane przez firmę.
  • Wykorzystaj w nazwie skojarzenia odwołujące się nie do samej pracy, a jej efektu, wrażenia, jakie chciałbyś wywrzeć na kliencie.
  • Sięgnij po pojęcia lub symbole, które wiążą się z wymiernymi cechami, np. solidnością, innowacyjnością czy szybkim tempem realizacji usług.
  • Nie obawiaj się poczucia humoru – zabawne nazwy (oczywiście w granicach przyzwoitości) również docenią klienci.

Przykłady chwytliwych nazw po angielsku i po polsku w branży budowlanej: Glazurowe Wybrzeże, Innover, Wall Done, Gruzojad.

 

2. Kreatywna nazwa firmy jest najtańszą formą reklamy

Reklama w klasycznym rozumieniu tego słowa odchodzi do lamusa. Ludzie często „wyłączają się” na hasło „reklama”, tj. z dystansem i mocno ograniczonym zaufaniem podchodzą do promowanego przekazu w telewizji lub w internecie. Nie zauważamy bannerów reklamowych, automatycznie zamykamy wyskakujące okna na stronie, a maile reklamowe z założenia traktujemy jako spam. A przecież jest element działalności, który sam w sobie, na „dzień dobry” może fantastycznie zareklamować markę i skutecznie przyciągnąć uwagę odbiorcy. To element tak oczywisty, że aż się prosi o należyte docenienie. To błyskotliwa nazwa dla firmy!

Jakby nie patrzeć, nazwa jest tym elementem marki, z którym klient zetknie się na samym początku. Nie zna jeszcze oferty, nie zna cen, ale widzi nazwę, np. w wyszukiwarce lub na firmowej wizytówce.

 

Wniosek? Zrób dobre, ba, jak najlepsze pierwsze wrażenie samą nazwą! Na przykład za pomocą ciekawego symbolu wpisanego w miano, urokliwego, miłego dla ucha brzmienia, nietypowego zestawienia / gry słów, które od razu zapada w pamięć i zachęca do interakcji, bliższego poznania marki. Taki potencjał drzemie w nazwie.

 

Przykłady kreatywnych nazw łamiących schemat, przyciągających uwagę: sklep Słoń Torbalski, nazwa biura projektowego Ministerstwo Spraw We Wnętrzach, sushi bar NaboGato, sklep odzieżowy Szafari, klubokawiarnia Drzwi Zwane Koniem, palarnia kawy Proces Kawki

 

3. Oryginalna nazwa firmy komunikuje istotne dla marki treści

Popatrz na nazwę jak na coś, co chciałbyś powiedzieć swoim klientom. Dla jednych będzie to kluczowa korzyść oferowana przez firmę, określony profil działalności przedsiębiorstwa, dla innych fundamentalne wartości reprezentowane przez markę. Najważniejsze jest zrozumienie, że fajna nazwa nie musi, wręcz nie powinna być zwyczajnym, nic nieznaczącym słowem, które wisi na szyldzie lub zajmuje miejsce na wizytówce.

Nazwa może komunikować ważne dla marki treści, tak jak robi to nazwa magazynów samoobsługowych Less Mess (w dosłownym tłumaczeniu: Mniej Bałaganu). Nazwa ta w czytelny, a zarazem niebanalny sposób nawiązuje do rdzenia działalności. Nie mówi o samych magazynach, tylko o korzyści, jakie czerpią z nich klienci.

„Zdecydowaliśmy się na Less Mess, ponieważ zależało nam na nazwie, która sugeruje odbiorcy, jakie korzyści mamy do zaoferowania. Chcieliśmy nazwy, którą pomoże nam w działaniach marketingowych – pomoże zrozumieć klientom, co im proponujemy i jak ułatwi im to życie, zapewniając przysłowiowy święty spokój” – tłumaczy CEO Less Mess, Guy Pinsent.

 

4. Przyczepna nazwa firmy może być aktywnym elementem działań marketingowych

Sądzisz, że jedynym słusznym miejscem na chwytliwą nazwę marki jest wizytówka, adres strony czy sygnaturka w mailu? Nic z tych rzeczy! To miejsca jak najbardziej dla nazwy wskazane, ale nie jedyne. Wyciągnij nazwę poza szyld – wykorzystaj ją w działaniach marketingowych, aby zbudować spójne połączenie nazwy z marką i w taki sposób jeszcze dobitniej utrwalić ją w pamięci odbiorcy. Jak to zrobić?

  • Finezyjna nazwa może zostać częścią claimu marki: kawa Illy – Live Happilly, biuro podróży Itaka – I taki świat jest piękny.
  • Nazwa może być fundamentem – inspiracją dla pochodnych nazw: Kanał sieci sklepów Żabka na Youtube nazywa się Kumaty, a magazyn miłośników marki Subaru to „Plejady” – słowo Subaru w języku japońskim oznacza właśnie „plejady”.

 

Nazwa może zostać nawet ożywiona – uczłowieczona i w ten sposób stanie się bohaterem reklam, co obserwowaliśmy m.in. w doskonałej kampanii reklamowej piwa Lech z Leszkiem Chmielewskim, a także w reklamach Black Red White w trójkolorowymi bohaterami symbolizującymi określone wartości wyznawane przez markę – czarny: estetyka, czerwony: kreatywność, biały: doświadczenie.

 

 

Nazwa wychodząca poza logo i wizytówkę daje ciekawe pole do popisu z punktu widzenia nadawcy komunikatu, a równocześnie pomaga utrwalić nazwę i samą markę w świadomości odbiorców.

 

5. Zapadająca w pamięć nazwa firmy buduje emocjonalną więź z odbiorcą

Emocje odgrywają decydującą rolę w nawiązywaniu relacji z klientem. Jak przekonuje Klaus Fog w książce „Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie” – człowiek dokonuje wyboru sercem (odwołując się do emocji), a dopiero w dalszej kolejności racjonalizuje i legitymizuje swój wybór umysłem.

„Rynek żąda produktów, które dostarczają nam unikalnych doświadczeń, odpowiadają na nasze marzenia i emocje” – przekonuje Fog.

 

Dlaczego zatem nie przemówić do emocji odbiorcy już przy pierwszym kontakcie z marką, produktem lub usługą: poprzez nazwę? I nie mówimy tu jedynie o branżach z natury rozgrzanych emocjonalnym, pikantnym żarem (np. sklep z gadżetami dla dorosłych), ale o wielu rozmaitych dziedzinach, gdzie w nazwie można spróbować wyrazić emocje związane z zakupem produktu, doświadczeniem usługi.

Przedstaw w nazwie stan, jaki klient powinien poczuć po skorzystaniu z usługi, odwołaj się do pragnień, jakie chciałby zaspokoić zbliżając się do Twojej marki. Wymaga to wysiłku, ale jest możliwe, nawet w branżach pozornie dość „zimnych” i odpornych na emocje – dobry przykład niesie wcześniej wspomniana nazwa Glazurowe Wybrzeże. Większość firm z tej branży komunikuje na szyldzie zazwyczaj samą glazurę, natomiast ta marka roztacza w świadomości odbiorcy obraz pięknie wyremontowanej łazienki, tworzy klimat sprzyjający nastrojowej kąpieli, niczym na plaży Lazurowego Wybrzeża.

 

Przykładowe chwytliwe nazwy firm odwołujące się do emocji:
  • odwaga, żywiołowość: centrum nurkowe DeepBusters
  • błogość, szczęście: restauracja Tu Można Marzyć
  • poczucie bezpieczeństwa: agencja ochrony Twierdza
  • bliskość, ciepło: sklep Tuliluli

 

Nie samą nazwą żyje marka, ale…

Oczywiście sama oryginalna nazwa marki nie zawsze zdecyduje o wyborze tego czy innego produktu, ale taka, która pobudza emocje i wyobraźnię, łatwo zapada w pamięć i odróżnia się od konkurencji, pomoże dostrzec Twoją markę na rynku i nawiązać nić porozumienia z odbiorcą. A to bardzo istotna kwestia, która stanowi fundament pod dalsze działania mające na celu zbudowanie silnej marki.

 

Szukasz interesującej nazwy dla swojej firmy?

     

    Serwis DobreImieFirmy.pl szanuje i chroni dane osobowe zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Użytkownik wysyłając wiadomość wyraża zgodę na przetwarzanie danych zawartych w formularzu kontaktowym w celu realizacji zapytania. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Użytkownikowi przysługuje prawo wglądu do swoich danych, możliwość ich poprawiania, żądanie zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest firma Konrad Buraczewski Kreacja Copywriting, ul. Kazimierska 37D, 84-230 Rumia. Szczegóły w polityce prywatności.

     

    1 komentarz

    1. Dzięki za link :))jak się okazuje to nazwa firmy i logo to bardzo ważna kwestii, takie pierwsze wrażenie cz firma dba o wizerunek i tym samym czy zadba o wizerunek innej firmy.

    Komentuj

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *