Są sytuacje, kiedy wsparcie agencji namingowej okazuje się kluczowe dla powodzenia projektu biznesowego i wypuszczenia unikalnej nazwy marki na głębokie wody.
Agencja namingowa z definicji zajmuje się tworzeniem nazw dla firm i produktów. To jasne jak słońce. Ale już nie tak jasne jest, komu w ogóle potrzebna jest pomoc takiej agencji. Przecież wiele osób samemu wymyśla sobie nazwę przed założeniem działalności. Jedni mają konkretny pomysł na nazwę już w chwili, gdy w głowie zaświta im idea założenia firmy. Inni tworzą nazwę tuż przed rejestracją, jeszcze inni robią szybką sondę wśród znajomych.
Tak, sporo osób wymyśla nazwy samemu. Podobnie jak sporo osób pisze samemu teksty na swoją stronę, bez wsparcia copywritera. Rozlicza podatki bez pomocy księgowej. Czy remontuje łazienkę bez zatrudniania fachowca od glazury.
Można tak? Pewnie, że można. Raz wychodzi lepiej, raz gorzej. Raz się uda, innym razem nie. Są jednak sytuacje, kiedy fachowe wsparcie okazuje się kluczowe dla powodzenia projektu i wypuszczenia nazwy firmującej markę na głębokie wody.
Agencja namingowa to remedium na trzy, często występujące przypadłości podczas poszukiwań idealnej nazwy:
- Gdy nie masz pomysłu na nazwę
- Gdy nie wiesz, gdzie zweryfikować pomysły
- Gdy potrzebujesz świeżego spojrzenia z zewnątrz
1. Gdy nie masz pomysłu na nazwę – od tego jest agencja namingowa
Fundamentalna kwestia. Nieraz brakuje czasu, niekiedy brakuje energii, ale najczęściej brakuje pomysłu na dobrą nazwę. „Dobra” to słowa klucz. W końcu nie chodzi o to, aby zdecydować się na pierwszą-lepszą, mało wyrazistą nazwę, która wpadła Ci do głowy i jest podobna do setek innych funkcjonujących w branży.
Naming firmy to rzemiosło i zarazem sztuka tworzenia takiej nazwy, która od początku będzie budowała pozytywny wizerunek firmy, promowała markę, wyróżni się na tle konkurencji i przekaże światu kluczowe elementy, wartości, korzyści reprezentowane przez markę.
Warto zwrócić uwagę na samo określenie – „projektowanie” lub „tworzenie nazw”. „Wymyślanie” nie byłoby tu właściwym sformułowaniem, gdyż w namingu nie chodzi o samą genialną ideę, eurekę, która zaświeci w głowie i już: mamy gotową nazwę. Oferta na naming obejmuje, zaraz po stworzeniu koncepcji, szereg działań analizujących i weryfikujących dany pomysł: analiza językowa, fonetyczna i semantyczna danego słowa, sprawdzanie dostępności domeny, weryfikacja formalno-prawna. Właśnie tym zajmuje się agencja od namingu.
2. Gdy nie wiesz, gdzie zweryfikować pomysły – zapytaj w agencji namingowej
Przedsiębiorcy szukający dla siebie nazwy nie zawsze wiedzą gdzie i w jaki sposób sprawdzić, czy dana nazwa nie jest już zajęta przez inny podmiot lub też zastrzeżona jako znak towarowy. Pamiętaj, że podczas rejestracji jednoosobowej działalności lub spółki handlowej żaden urzędnik nie powie: „Ta nazwa jest już zajęta.” To musisz wiedzieć sam.
W agencji namingowej możesz liczyć na rzetelną weryfikację w rejestrach firm oraz – jeśli nazwa ma być zastrzeżona – także w bazach online Urzędu Patentowego, Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) biorąc pod uwagę właściwe dla produktu/usługi klasy nicejskie. Poczucie bezpieczeństwa daje także wstępne badanie zdolności rejestrowej na identyczność danego znaku towarowego, tj. sprawdzenie czy nazwa w takim brzmieniu nie jest już zastrzeżona (bardziej rozwinięte badanie zdolności rejestrowej zapewni rzecznik patentowy). Finalnie klientowi przedstawione zostaną tylko i wyłącznie te propozycje, które nie są zarejestrowane i wykorzystywane przez inny podmiot oferujący tożsame produkty/usługi.
3. Gdy potrzebujesz świeżego spojrzenia z zewnątrz – rzuć okiem na agencję namingową
Księgowa zastanawiająca się nad nazwą biura rachunkowego jest na pewno świetna w swoim fachu i doskonale odnajduje się w zawiłościach podatkowych. Pytanie, czy równie dobrze odnajdzie się w namingu wybierając dla swojego biura trafną nazwę.
W rozmowie z DobreImieFirmy.pl Aleksandra Dojnikowska, właścicielka efektownie nazwanej restauracji Bułkę przez Bibułkę przyznaje, że nazwę lokalu wymyśliła znajoma, co według niej pokazuje, że w takich momentach łatwiej komuś z boku spojrzeć na dany koncept. [Zobacz cały artykuł o nazwach restauracji.]
Takie szersze spojrzenie z zewnątrz często przekłada się na ciekawe efekty, skojarzenia i pojęcia budujące nazwę, które mogą być niedostrzegalne dla osoby z wewnątrz, „przesiąkniętej” branżową terminologią i patrzącej na firmę głównie z pozycji jej właściciela.
Podobnie jak wspomniana pani księgowa specjalizuje się w kwestiach rachunkowych, tak agencja namingowa zawodowo zajmuje się tworzeniem nazwy firmy. To niezwykle wąska specjalizacja, gdzie wszystkie siły i środki skupione są na jednym celu: stworzeniu dobrej, chwytliwej i zweryfikowanej nazwy, która wyłoniona zostanie z wielu przedstawionych propozycji.
Zapytaj o taką nazwę dla swojej firmy wypełniając poniższy formularz: