Nawet z najlepszą nazwą, firma bez klientów nie ma racji bytu. Ich pozyskiwanie i utrzymanie zazwyczaj zajmuje sporo czasu przedsiębiorcom, bez względu na to, czy działają stacjonarnie, czy online.
W przypadku sklepów internetowych wykorzystuje się jednak szereg niezmiernie praktycznych narzędzi, które pomagają usprawnić cały proces i generować większe zyski. Aby jednak wszelkie działania przynosiły wymierne rezultaty, trzeba zacząć od zupełnych podstaw i określić, kim tak naprawdę są klienci danej firmy.
Kampanie reklamowe online – ustalanie grup docelowych
W przestrzeni wirtualnej pojawia się sporo kanałów do promowania produktów lub usług. Wiele na ten temat można przeczytać choćby na stronie: AdrianKolodziej.pl/blog.
Aby jednak promocja w Internecie przynosiła wymierne rezultaty oraz prowadziła do wymarzonych konwersji, trzeba wcześniej wykonać sporo pracy, a zwłaszcza dokładnie określić grupy docelowe klientów.
Czym jest taka grupa? Mówiąc najprościej, to precyzyjne określenie osób, będących odbiorcami danego contentu, dla których będzie on ciekawy oraz odpowie na ich potrzeby, prowadząc do uzyskania konkretnych efektów, np. sprzedaży, zapisania się do newslettera lub na szkolenie.
Idealne grupy odbiorców – jakie dane warto przeanalizować?
Jak określa się takie grupy odbiorców? Trzeba zacząć od sprawdzenia podstawowych danych na temat klientów. Zazwyczaj bazą są informacje demograficzne, jak choćby wiek i płeć. Zupełnie inaczej tworzy się przecież kampanie promocyjne dla młodych mam niż dla nastoletnich miłośników gier komputerowych.
W wielu sytuacjach warto także dokładnie przeanalizować lokalizację. Przydaje się to zwłaszcza przy lokalnych biznesach, na przykład punktach usługowych.
Innym kryterium są kwestie językowe. Żyjemy przecież obecnie w globalnej wiosce. W naszym kraju przebywa wielu obcokrajowców, którzy również mogą być zainteresowani konkretnymi towarami. Trzeba zatem zastanowić się również nad tym, w jakim języku powinien być przygotowany content.
Analiza podstawowych danych prowadzi się do skutecznego zawężenia grup odbiorców. A to wbrew pozorom wielka korzyść. Dzięki temu można wyodrębnić odbiorców, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowani daną treścią, towarem lub usługą. Pozwala to obniżyć koszty kampanii oraz zwiększyć jej skuteczność.
Persony marketingowe – klient idealny na wyciągnięcie ręki
Najbardziej zaawansowanym precyzowaniem grup odbiorców jest budowanie person marketingowych, czyli określenie, czym powinien się wyróżniać idealny klient dla danego typu produktów. Nadaje mu się wiek, cechy charakteru, określa się miejsce zamieszkania oraz sprawdza potrzeby.
Taka wizualizacja to z jednej strony sposób na jeszcze lepsze dopasowanie przekazu do wymagań konkretnych grup odbiorców. Skoro bowiem tak dobrze zna się klienta, mówi się do niego jego językiem, pełnym konkretnych korzyści. Zasada jest prosta – trzeba zebrać jak najwięcej szczegółów, by przygotowywane komunikaty oraz miejsce ich publikacji w pełni odpowiadały użytkownikom. To dobra inwestycja w poznanie klientów.
Z drugiej strony tworzenie person marketingowych pomaga, zarówno w rozwiniętym biznesie, jak i w fazie testów lub przygotowań do otwarcia firmy, sprawdzić, kto jest odbiorcą produktów oraz gdzie najlepiej przeprowadzić kampanie promocyjne, by odnieść sukces.
Promocja w sieci w oparciu o rzetelne dane
Tworzenie grup docelowych i person marketingowych to niezmiernie przydatne narzędzia, z których chętnie korzystają właściciele biznesów online. Stosuje się je do targetowania treści promocyjnych w social mediach, a także do budowania zasięgów strony, przy pomocy SEO lub innych rozwiązań content marketingu.
Warto pamiętać jednak o tym, że tak naprawdę precyzyjne informacje o klientach przydają się w zasadzie w każdej branży i typie działalności gospodarczej – tradycyjnej lub online. Warto zatem dobrze się przygotować do działania oraz poznać swoich klientów. To praca, która na pewno zaprocentuje w przyszłości.
[Artykuł sponsorowany]