seo naming

SEO naming. Czy nazwa firmy ma wpływ na pozycjonowanie?

Przekonaj się czy nazwa firmy lub produktu może być SEO friendly i jak może poprawić widoczność marki w wyszukiwarce.

 

Pozycjonowanie, czyli SEO (z ang. search engine optimization) to szereg niezmiernie istotnych działań, jakie mogą, a wręcz powinni podejmować przedsiębiorcy funkcjonujący w sieci dla lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania.

SEO ma szczególne znaczenie dla tych, którzy nie mają jeszcze wypracowanej, powszechnie rozpoznawalnej marki, a więc de facto dla większości małych i średnich przedsiębiorców, sklepów, sprzedawców, twórców itp. których klienci nie wybierają po wypracowanej marce, tylko po znalezieniu, trafieniu na ich adres, stronę, profil, sklep w wyszukiwarce.

 

SEO to zarówno poprawa technicznych aspektów witryny, rozbudowa jej treści, jak i zdobywanie linków pozycjonujących z innych domen w sieci” – tłumaczy specjalista od pozycjonowania Szymon Słowik z agencji SEO Takaoto. Na czym dokładnie polega pozycjonowanie, jak dostać się na czołowe miejsca wyników wyszukiwania – na ten temat znajdziecie garść przydatnych informacji na blogu Szymona: www.szymonslowik.pl/pozycjonowanie-stron/.

My natomiast skupimy się na jednej, bardzo wąskiej, ale ciekawej kwestii: przełożeniu samej nazwy firmy na efekty pozycjonowania.

 

Czy nazwa firmy może poprawić lub pogorszyć naszą widoczność w wyszukiwarce?

Nie ulega wątpliwości, że nie jest to na pewno kluczowa rzecz, która wywinduje stronę na szczyt wyników, do mitycznego top 3. Powiedzmy sobie uczciwie: jest wiele innych ważniejszych kwestii, które będą miały bardziej bezpośrednie przełożenie na optymalizację SEO.

Niemniej w pozycjonowaniu, czy szerzej: w działaniach marketingowych dla osiągnięcia zakładanego efektu, warto zwrócić uwagę i dopracować każdy detal. Dziś weźmiemy więc pod lupę SEO naming i sprawdzimy, czy i które nazwy firm mają SEO potencjał, które są mniej, a której bardziej sprofilowane pod SEO i tym samym: pomogą poprawić widoczność w Google. Dla tego celu przyjmiemy podział nazw na trzy dość szerokie, a zarazem dobrze charakteryzujące naming kategorie: nazwy opisowe, skojarzeniowo-symboliczne i abstrakcyjne.

Zapytaj o nazwę dla Twojej firmy

 

Pozycjonowanie poprzez nazwy opisowe

Nazwy opisowe to takie, które w bezpośredni sposób nawiązują do specyfiki działalności, dostępnych w ofercie usług lub produktów. Bez symboli – kawa na ławę. Np. Centrum Druku, Mega Pizza, Nieruchomości Plus, Dobre Finanse, Kosmetyki24. Patrząc na tego typu nazwy pod kątem SEO niewątpliwą ich zaletą jest to, że już w samej nazwie można zawrzeć słowa kluczowe, z pomocą których zamierzamy pozycjonować stronę i markę w wyszukiwarce. W ten sposób, dla robotów indeksujących (jak i dla samych internautów) jasne i klarowne będzie czym dana firma się zajmuje, jaką branżę reprezentuje.

Z drugiej strony, minusem nazw opisowych (analizując je pod kątem SEO, choć nie tylko) jest ich mało unikatowy charakter. Podobnych konstrukcji słownych, jak np. Nieruchomości Plus czy Dobre Finanse, funkcjonuje na rynku i widocznych w internecie jest całe mnóstwo. W wynikach wyszukiwania zobaczymy wiele podobnych, wręcz identycznych marek. Efekt? Firma posługująca się taką nazwą, może zostać pomylona z inną, wykorzystująca taką samą lub bardzo podobną nazwę. W konsekwencji nawet dobrze wypozycjonowana marka może wtopić się w jednolitą konkurencję, a nieświadomy tego klient kliknie i wybierze nie tą, nie Twoją, tylko konkurencyjną stronę.

 

Nazwy skojarzeniowo-symboliczne & SEO

W przypadku takich nazw zamiast bezpośredniego nawiązania do profilu marki, sięgamy po skojarzenia i symbole, które mają pokazać czym firma się zajmuje, jakie korzyści oferuje lub jakie wartości reprezentuje. Ubezpieczenia Hestia, buty Puma, restauracja Mnie to Rybka, sklep odzieżowy Szafari, pośrednictwo finansowe Expander.

Przy wykorzystaniu takich nazw nie możemy już mówić o słowach kluczowych wciągniętych w samą nazwę (na minus dla SEO), ale jednocześnie są to nazwy o bardziej unikatowym charakterze niż opisowe (na plus dla SEO).

Jednocześnie są to też nazwy SEO-ryzykowne… Jeśli wykorzystujemy w nich np. powszechnie znane polskie lub angielskie słowo, idiom, zwrot, np. Why Not (to nazwa biura podróży / marki sukienek / agencji interaktywnej), to liczmy się z tym, że w wyszukiwarce będziemy zawsze „rywalizować” np. ze słownikami, translatorami online, które często pewnie znajdą się na lepszych pozycjach. Oczywiście sam ten fakt nie musi dyskwalifikować nazwy (patrz: Dobre Imię Firmy), niemniej warto wziąć go pod uwagę.
 

Pozycjonowanie via nazwy abstrakcyjne

Nazwy abstrakcyjne to nazwy, które nie odnoszą się do konkretnego słowa czy pojęcia, są zlepkiem liter, sylab, które poprzez swoją fonetyczną stronę budują określony wizerunek firmy. Wszyscy znamy takie marki, jak Kodak, Danone, Oreo czy Häagen-Dazs, które pozbawione są konkretnego leksykalnego znaczenia. Do tej kategorii często zalicza się nazwy wywodzące się od nazwiska (np. IKEA, Lipton, Adidas). Więcej o nazwach abstrakcyjnych dowiecie się tutaj: dobreimiefirmy.pl/brandowalne-abstrakcyjne-nazwy-przyszloscia-namingu/.

Mocną stroną nazw abstrakcyjnych jest ich unikalny charakter. Nazwa bardziej unikatowa pozwala na wyraźne odróżnienie się od innych i zdobycie przewagi konkurencyjnej również w SERP-ach, czyli wynikach wyszukiwania. Plus dla SEO.

Jednocześnie pamiętajmy, aby nie przesadzić z tą unikatowością, tj. nie stworzyć nazwy zbyt dziwnej, zawiłej, trudnej do wypowiedzenia. Nazwa firmy zawsze powinna być prosta, łatwa do zapamiętania, co również ma znaczenie i przełożenie na widoczność w wyszukiwarce.

Przypuśćmy, że ktoś dowiedział się w rozmowie ze znajomym o Twojej marce. Ten ktoś chciałby poznać bliżej firmę, wejść na stronę, sprawdzić referencje. Niestety, jak to w życiu bywa: nie pamięta dokładnie nazwy firmy. Coś mu świta w głowie, więc idzie po pomoc do wujka Google: wpisuje nazwę w wyszukiwarce w takim kształcie, w jakim ją zapamiętał. Nie utrudniajmy mu tego zadania! Im nazwa będzie prostsza, łatwiejsza do zapamiętania, tym większe prawdopodobieństwo, że faktycznie odnajdzie ją w gąszczu wyników i trafi na Twoją stronę.
 

SEO naming: podsumowanie

Jak widać w nazwie firmy funkcjonującej w sieci możemy zawrzeć elementy sprzyjające, wspierające widoczność w wyszukiwarce. De facto każdy z trzech naczelnych rodzajów nazw ma pewien potencjał z tym związany.

Niemniej projektowanie nazwy to głębszy, zakrojony na szerszą skalę proces, który nie powinien być prowadzony jedynie pod SEO, a przede wszystkim powinien wynikać z filozofii budowanej marki i opierać się na przemyślanej strategii, ponadczasowym pomyśle, a nie tylko na wskazanych słowach kluczowych. Wszystko to stanowi klucz do dobrej nazwy.

 

7 komentarzy

  1. Nazwy opisowe są najgorsze. Jeszcze jak są słowa-oddzielone-myślnikiem to już w ogóle. Nie da się tego zapamiętać, jak słusznie autor zauważa – można tracić przez to klientów.

      1. nazwa firmy nie zawsze musi być taka jak domena 🙂 Można nazywac się DLFFLEOKD i zajmowac się nabijaniem klimatyzacji i nabijanie-klimatyzacji.pl będzie jak najlepszym adresem www:D

  2. Jak dla mnie to najważniejsze jest mimo wszystko, aby nazwa firmy była względnie prosta i łatwa do zapamiętania 🙂 No i dobrze jak w jakiś sposób się rzuca w oczy.

  3. Ważne, aby nazwa była oryginalna oraz kojarzyła się wyłącznie z tą firmą i czym się zajmuje. Na pewno wpływa to na pozycjonowanie strony. Jeśli nazwa jest jedyna w swoim rodzaju mamy większe szanse, że znajdzie się ona na górze wyszukiwarki.

  4. Kiedyś czytałem artykuł w którym określano sposób wyboru nazwy domeny. Wtedy najważniejsze było, aby nazwa była krótka i pamiętliwa. Teraz widzę, że coraz więcej osób szuka domen nie tyle z brandem, a ze słowem kluczowym na które chce pozycjonować swoją stronę internetową.

Pozostaw odpowiedź seokaktus.pl Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *