nazwa firmy

Pięć filarów wiarygodnej i autentycznej nazwy firmy [PRZYKŁADY]

Jak stworzyć oryginalną nazwę firmy, która wzbudzi zaufanie i w ten sposób przekona do siebie odbiorcę? Trzymaj się tych pięciu zasad, a klienci docenią Twoją nazwę.

 

Nazwa firmy powinna być kompletna

Nazwa to swoista wizytówka firmy, pojęcie które kroczy na czele marki i robi dobre (lub złe) pierwsze wrażenie. Zaraz za nią jest firma z całą ofertą, obsługą klienta, usługami i produktami. Jedno z drugim – nazwa z całą „zawartością” firmy musi należycie współgrać, powinna niejako „mówić jednym głosem”, aby tworzyć spójny wizerunek marki, nie rozczarować klienta, który pod nazwą X znajdzie coś zupełnie niepasującego mu do nazwy X.

Baza Ludzi z Mgły to knajpka położona w Wetlinie, w sercu Bieszczadów. Ma świetną nazwę pasującą do charakteru miejsca, do Bieszczadów, do połoniny otulonej mgłą, jako i samo wnętrze ma niepowtarzalny klimat, gdzie po dniu spędzonym na świeżym powietrzu gromadzą się przy stołach ludzie z mgły. Gdyby budka z kebabem w Łebie nazwana została Bazą Ludzi z Mgły – byłby to naming kompletnie oderwany od rzeczywistości, niespójny z profilem działalności. Natomiast w Wetlinie, nazwa lokalu współgra z otoczeniem, wpisuje się w klimat Bieszczadów i dlatego jest kompletna.

 

Nazwa firmy lub produktu musi być adekwatna

Nikt nie lubi, nie chce być oszukanym przez markę, której zaufał, którą wybrał, za którą zapłacił, a która okazała się być czymś innym niż to, co widnieje na etykiecie. Niestety czasem przedsiębiorców kusi, aby na szyldzie firmy lub produktu pokazać wartości, cechy czy zalety nieadekwatne do rzeczywistego obrazu marki. Taka nazwa nie tylko nie pasuje do realiów, jak wcześniej: kebab nazwany Bazą Ludzi z Mgły. Tu chodzi o coś więcej: ponieważ czujemy się przez nią oszukani, wywołuje bardziej zdecydowane reakcje, rozczarowuje, irytuje, bulwersuje.

Jeśli w nazwie sklepu z kosmetykami odwołujemy się do natury, takich pojęć jak EKO czy BIO, to w ofercie powinny dominować produkty pochodzenia naturalnego. Jeśli nazwa pensjonatu mówi np. o zaciszu to faktycznie wypoczywając w nim powinniśmy być daleko od miejskiego zgiełku, a nie tuż przy hałaśliwej promenadzie. Uczciwie nazwana firma z adekwatną obietnicą zawartą na szyldzie zyskuje w oczach klienta.

 

Dobrze gdy nazwa firmy oddziałuje na emocje

Ludzie kupują sercem, a dopiero swój wybór racjonalizują umysłem – przekonuje Klaus Fog w książce „Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie”. „Rynek żąda produktów, które dostarczają nam unikalnych doświadczeń, odpowiadają na nasze marzenia i emocje” – twierdzi Fog.

Nazwa firmy również powinna generować określone emocje. I nie dotyczy to tylko np. nazwy agencji ślubnej, gdzie profil działalności niemal automatycznie wiąże markę z takimi emocjami, jak miłość czy wzruszenie. W wielu rozmaitych branżach można odnaleźć i wykrzesać emocje, które wiążą się zakupem określonego produktu lub usługi.

Nazwa nasycona ładunkiem emocjonalnym ciekawie wartościują markę i pozwala na lepsze, głębsze zidentyfikowanie się z nią. A skoro o głębinie mowa, to dobrym przykładem może być nazwa centrum nurkowego DeepBusters, czyli Pogromcy Głębiny. Nazwa kreuje wizerunek marki, wręcz społeczności wypowiadającej wojnę głębinom, a więc zapewniającej wszystko co trzeba do „ujarzmienia” głębin.

 

Nazwa firmy niech będzie konsekwentna

Pamiętaj, że nazwa firmy jest na całe życie działalności. Jeśli wyrażasz w niej pewne wartości czy cechy ściśle związane z Twoją marką i ofertą to tym samym zobowiązujesz się do trzymania się tych wartości i cech przez resztę swojej działalności.

Wyrazistym przykładem, co mamy na myśli, może być nazwa sieci sklepów 7-Eleven. To sklepy czynne zgodnie z obietnicą zawartą w nazwie: od godziny 7 do 23. Z takimi cyframi na szyldzie zawsze muszą pracować w tych godzinach, kłóciłoby się z nazwą, gdyby otwarte były np. od 9 do 20.

[Przeczytaj więcej o cyfrach w nazwie firmy]

Inny przykład: jeśli zajmujesz się organizacją ślubów w stylu vintage i będziesz chciał to zaakcentować już samą nazwą agencji ślubnej, to pamiętaj, że konsekwentnie będziesz musiał trzymać się klimatu vintage.

 

Nazwa firmy nie może być przesadzona

Jeśli szukasz nazwy dla firmy handlującej lokalnie jajkami to nazwa w stylu Imperium Jaj nie będzie najlepszym pomysłem. Gdy otwierasz kameralne studio paznokcia zastanów się dobrze, zanim nazwiesz firmę Uniwersytet Piękna i Wizażu. Po prostu: wybierz nazwę adekwatną do tworzonej marki.

Oczywiście nie znaczy to absolutnie, żeby ograniczać się w nazwie, zamykać tylko na określony zasięg czy rodzaj produktów. Kluczowym wyzwaniem jest znalezienie złotego środka pomiędzy nazwą niewydumaną, nieprzesadzoną, a zarazem bardziej uniwersalną, która zapewni pole do dalszego rozwoju w przyszłości.

 

Zapytaj o nazwę dla Twojej firmy

 

Komentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *