tworzenie nazwy firmy

Sześć kluczowych błędów, które torpedują tworzenie nazwy dla firmy

Sprawdź jakich błędów unikać jak ognia, aby wypracować oryginalną i chwytliwą nazwę dla firmy.

Podobno człowiek uczy się na błędach. Niestety nie w namingu. Tu raz popełniony błąd – źle wybrana nazwa firmy – ciągnie się za Tobą przez resztę życia. Dlatego szukając odpowiedniej nazwy dla firmy, niezależnie czy jest to jednoosobowa działalność czy duża spółka, lepiej uczyć się na błędach już popełnionych przez innych przedsiębiorców. Oto sześć najczęściej powielanych błędów z którymi mierzą się ludzie biznesu w drodze do idealnej nazwy.

 

Błąd 1: Tworzenie nazwy dla firmy „na szybko”

Otwieranie działalności gospodarczej wiąże się z całym szeregiem działań i formalności. Nie tylko w samym urzędzie przy rejestracji firmy – choć tu, trzeba przyznać, „papierologia” ograniczona została do minimum. Również przy organizacji spraw księgowo-kadrowych, planowaniu działań promocyjnych, budowie strony internetowej, zakładaniu fanpage’a itp. Czasem w natłoku działań brakuje czasu na niezmiernie ważny element działalności od którego w zasadzie wszystko się zaczyna, który pierwszy rzuca się w oczy przy kontakcie z firmą. Chodzi oczywiście o znalezienie dobrej nazwy.

„Aaa, wymyślę coś na szybko przy wypełnianiu dokumentów.” Czasem faktycznie się to udaje. Czasem. Zazwyczaj jednak pośpiech absolutnie nie sprzyja kreatywnemu procesowi stworzenia oryginalnej nazwy, sprawiając, że decydujemy się na pierwszą-lepszą nazwę, która przyjdzie nam do głowy. A mówimy przecież o nazwie, z którą chcemy spędzić całą resztę zawodowego życia! Takich wyborów nie dokonuje się naprędce, na kolanie.

 

Błąd 2: Mylenie nazwy z marką

Apple to nazwa prawdopodobnie najczęściej stawiana na piedestale jako wzór przez wiele osób, klientów agencji namingowych szukających dla siebie idealnej nazwy. Na wielu robi wrażenie swoją prostotą, uniwersalnym charakterem. „Jest prosta i wyjątkowa!” I tu dochodzimy do sedna. Wyjątkowa jest nie tyle nazwa, co stojąca za nią marka.

Apple to zwykły owoc, jabłko. Niemniej dzięki budowanemu przez lata wizerunkowi (i grubym milionom przeznaczonym na promocję) – większość nie widzi tu samego jabłka, tylko technologiczne cudeńka, emocje i wartości wyznawane i promowane przez markę. Przez markę, nie nazwę! W nazwie jest jabłko. I jabłko było na początku, zanim marka stała się powszechnie rozpoznawalna. Warto o tym pamiętać, gdy szukamy podobnej do Apple nazwy dla firmy.


 

Błąd 3: Ściskanie pojęć w ultrakrótką nazwę

Małe jest piękne – również w namingu firm, ale do pewnych granic. Gdybyśmy mieli zdecydować jakie nazwy są łatwiejsze do zapamiętania, prostsze do wymówienia, to w większości przypadków odpowiedź brzmiałaby: krótkie nazwy. Krótkie, ale nie kosztem ich jakości, czytelności, zrozumiałości.

Tymczasem w poszukiwaniu maksymalnie krótkiej nazwy z dostępną domeną internetową bez żadnych kresek i dopisków – nierzadko powstają mało estetyczne nazewnicze potworki. Zbitki kilku liter, które są trudne do wymówienia i w żaden sposób nie odnoszą się do firmy, profilu działalności czy oferowanych przez nią korzyści.

A przecież nazwa to twór, który musi samodzielnie radzić sobie na rynku. Pisaliśmy o tym na blogu: nazwa firmy nie ma adwokata, musi obronić się sama. Nie będzie nikogo obok niej do tłumaczenia, wyjaśnienia co ona oznacza. Dlatego też zamiast maksymalnie krótkich zbitek liter, które nie znaczą nic, lepiej sięgnąć po odrobinę dłuższą (dźwięczną) nazwę, która co nieco powie o firmie.

 

Błąd 4: Uleganie modom i trendom

Każdy z nas ma jakiś swój ulubiony film, serial, piosenkę czy grę komputerową. Czasem aż korci, żeby sympatię do danego dzieła wynieść poza ramy książki czy ekranu komputera / telewizora. Może do nazwy firmy? Odradzamy! Choć dziś dany serial, gra czy piosenka mogą być kojarzone przez większość, to już za parę lat mogą odejść w niebyt. Nikt nie będzie rozumiał, dlaczego akurat to dziwne pojęcie znalazło się na Twoim szyldzie.

To, co dziś jest modne, jutro może stać się też wyrazem obciachu. W namingu wyrazistym tego przykładem są nazwy z końcówką EX, których wysyp można było zaobserwować w latach 90-tych ubiegłego stulecia. EX miał dodać bardziej międzynarodowego wydźwięku firmom, które wybierały się z towarami czy usługami na obce rynki. Szybko jednak przyrostek pojawił się na szyldach firm, które nawet nie planowały wychodzić poza swoje miasto czy województwo. EX wyrastał za EX-em, bo każdy chciał być EX… Wreszcie EX-mania minęła, a nazwy z tym przyrostkiem pozostały.

 

Błąd 5: Zapominanie o weryfikacji rejestrów

Rejestrując działalność w urzędzie nikt nie powie „Przepraszam, ale ta nazwa jest już zajęta.” Nic dziwnego, że w branży usługowej i budowlanej działa na polskim rynku niespełna 800 firm nazywających się Marbud lub wykorzystujących to słowo w swojej nazwie. 800 firm nazwanych tak samo! Czy faktycznie warto iść w tym kierunku, narażać się na wtopienie w szary tłum i mylenie jednej firmy z drugą?

Dlatego przed ochrzczeniem działalności warto sprawdzić popularność danej nazwy w KRS-ie. Jeżeli nazwa jest tak popularna – odpuśćmy sobie i szukajmy dalej. Wybierzmy taką nazwę, której jeszcze nikt nie wykorzystał w tożsamej branży do nazwania firmy.

Prawda jest taka, że z formalnego punktu widzenia nie ma przeciwwskazań do posługiwania się taką samą nazwą firmy, z wyjątkiem powszechnie znanych oraz renomowanych znaków towarowych. Niemniej zawsze istnieje ryzyko, że firma zajmująca od dłuższego czasu nazwę X zastrzeże ją w Urzędzie Patentowym i oskarży drugą, młodszą firmę X o wykorzystanie nieswojej marki, popularności.

 

Błąd 6: Szukanie nazwy samemu…

…skoro jest agencja namingowa, która robi to zawodowo! Tworzenie nazw dla firm to tutaj chleb powszechni. Dlatego jeśli nie masz czasu na wymyślenie ciekawej nazwy, nie chcesz popełnić któregoś z powyższych błędów – skontaktuj się z nami i zamów nazwę dla siebie.

 

Twój podpis

Adres email

Szukam nazwy dla...

Serwis DobreImieFirmy.pl szanuje i chroni dane osobowe zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Użytkownik wysyłając wiadomość wyraża zgodę na przetwarzanie danych zawartych w formularzu kontaktowym w celu realizacji zapytania. Administratorem danych osobowych jest firma Konrad Buraczewski Kreacja Copywriting, ul. Kazimierska 37D, 84-230 Rumia.

 

Komentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *