jak nazwać firmę

10 inspirujących nazw firm, w których jedna literka czyni cuda [PRZYKŁADY]

Szukasz oryginalnej nazwy dla firmy? Zainspiruj się i zobacz wyjątkowe nazwy polskich firm, które powstały z „przekręcenia” jednej literki!

Przy tworzeniu nazwy dla firmy czasem te drobne, wydawałoby się: proste i banalne zabiegi słowotwórcze dają najlepsze rezultaty. Jednym z nich jest wykorzystanie powszechnie znanego słowa lub pojęcia, gdzie podmieniając zaledwie jedną literkę nadajemy słowu zupełnie nowy sens, nowe znaczenie. Prosta zamiana liter? Tylko pozornie! Jak wiemy z doświadczenia: wcale nie tak łatwo wykreować tego typu kreatywne nazwy. Aby to osiągnąć z pewnością warto podpatrzeć, przepraszam: zainspirować się nazwami, którym się to udało. Oto kilka ciekawszych przykładów z polskiego rynku:

 

Manifaktura

Ciekawa nazwa salonu stylizacji paznokci. MANI to wyraźne nawiązanie do oferowanych usług manicure, a sama manufaktura wskazuje na element produkcji, wytwarzania, kreowania. A więc Manifaktura to symboliczna produkcja – tworzenie pięknych paznokci. Piękny naming!

 

Cavablanca

Efektowna nazwa kawiarni w wyjątkowy sposób oddziałująca na emocje. Już sama nazwa Casablanca ma w sobie egzotyczną moc – nie tylko za sprawą samego położenia marokańskiego miasta, ale chyba przede wszystkim dzięki kultowemu filmowi pod tym tytułem z Humphrey’em Bogartem oraz Ingrid Bergman. Jeden prosty trik, zamiana S na V, przenosi nas w równie magiczny świat gorącej, aromatycznej kawy. Jakby tego było mało, nazwa ma w sobie merytoryczne ziarenko – „blanca” to po hiszpańsku „biała”, a więc: Cavablanca – Kawa Biała! Pycha!

 

Czary Gary

Magiczna (dosłownie i w przenośni) nazwa dla restauracji. Nazwa roztacza przed nami wizję wyczarowania czegoś pysznego na talerzu, oczarowania naszych kubków smakowych, zachwycenia czarującym daniem. Mamy w niej emocje (czary: efekt WOW) i opisowy konkret (gary: kuchnia, jedzenie). Idealny przepis na smakowitą nazwę restauracji.

 

Rak’n’Roll

Odważny pomysł na nazwę dla fundacji niosącej pomoc ludziom z chorobą nowotworową. Odważny, bo wszelkiego rodzaju poważne choroby, zwłaszcza nowotworowe to delikatny temat, do którego należy podejść (także w nazwie) z odpowiednim wyczuciem. Czy Rak’n’Roll to robi? Naszym zdaniem tak! Nazwa fundacji przede wszystkim daje nadzieję na pełne pasji, czasem szalone życie, korzystanie ze wszystkich jego dobrodziejstw mimo choroby nowotworowej. Czerpanie z życia zawarte jest oczywiście w symbolice towarzyszącej muzyce i szerzej: kulturze rock’n’rolla. Ale w nazwie fundacji mamy coś więcej! Roll to po angielsku rozwałkowanie/rozwalcowanie czegoś, a więc Rak’n’Roll to wsparcie przy rozwałkowaniu, wgnieceniu w ziemię, wręcz wyrollowaniu raka.

 

Ale mnie sushi

Świeży pomysł na nazwę restauracji – sushi baru. W namingu tego typu miejsc przyjął się dość utarty schemat: orientalnie brzmiące słowo z dodatkiem „sushi”. Koniec ze schematami – tylko idąc inną, własną ścieżką można wyróżnić się na rynku! A gdyby tak samo słowo „sushi” ciekawie wkomponować w nazwę? Do tego odwołać się do emocji i dobrze znanego wszystkim pragnienia ugaszenia pragnienia? Proszę bardzo: Ale mnie sushi robi to fajnie i z pomysłem. Nazwa zachęca nas do zaspokojenia pragnienia sushi. Itadakimasu (po japońsku: smacznego)!

 

Ślubokręt

Sympatyczna nazwa dla firmy fotograficznej – oferującej usługi filmowania ślubów i wesel. Podczas gdy setki innych nazw z tej branży obracają się wokół pojęć „foto”, „wideo”, „studio” tutaj mamy do czynienia również z nazwą opisową, ale jakże inną od reszty. Urzeka jej bezpośredniość: Ślubokręt – ktoś, kto kręci śluby. Prosta, rzeczowa i pomysłowa nazwa dla firmy foto video.

 

Bar Pomorza

Jeszcze jeden pomysł na nazwę gastronomii. Bar Pomorza cumuje przy Skwerze Kościuszki w Gdyni, nieopodal słynnego żaglowca, któremu zawdzięcza swoją nazwę – Daru Pomorza. Od razu rodzi się pytanie: czy wykorzystuje popularność tego statku? W pewnym sensie tak. Czy robi to w nieetyczny, niezgodny z prawem sposób? W naszej ocenie: nie. Oba statki, można powiedzieć, że funkcjonują w zupełnie odrębnych segmentach rynku, nie stanowią dla siebie jakiejkolwiek konkurencji. Dar Pomorza to statek do zwiedzania, obecnie: oddział muzeum, natomiast Bar Pomorza to bar rybny na kutrze. Poza tym warto wspomnieć, że nie każdy rozpoznaje markę Dar Pomorza – dla wielu nazwa restauracji Bar Pomorza ma charakter typowo opisowy – bar funkcjonujący na Pomorzu.
 
[Poznaj więcej ciekawych przepisów na nazwę restauracji]

 

Kop Ciuszek

Czy nazwa sklepów z używaną odzieżą musi obracać się wokół „ciucholandu”, „odzieży zachodniej” lub mało estetycznego „lumpexu”? Absolutnie nie! Dowodzi tego bajkowa nazwa Kop Ciuszek. W tej nazwie nie jedna literka czyni cuda, a spacja – odstęp między słowami. Klienci sklepów z używaną odzieżą z pewnością od razu poczują ten klimat. Kop Ciuszek – wykop sobie ubranko z kupki innych. Nazwa pokazuje dystans właściciela do własnej działalności, gdzie czasem trzeba przekopywać się przez sterty tekstyliów. Takie podejście doceniają odbiorcy.

 

Miasteczko Twinpigs

Filmowy pomysł na nazwę parku rozrywki. Inspirację dla powstania tej nazwy znajdziemy cofając się w czasie do początku lat 90-tych, gdy w telewizji sporą popularnością cieszył się serial Davida Lyncha „Miasteczko Twin Peaks”. Akcja serialu rozgrywała się we współczesnej amerykańskiej mieścinie na prowincji, natomiast nasze polskie Twinpigs (zlokalizowane w Żorach) stylizowane jest na miasteczko westernowe. Mamy więc tutaj pewien zgrzyt w kwestii dopasowania tła nazwy do ram czasowych, ale twórcom zapewne chodziło o oddanie samego klimatu Ameryki w nazwie, o zabawnej grze słów nie wspominając.

 

Grobokop

Na koniec oryginalna i jednocześnie dość kontrowersyjna propozycja na naming firmy oferującej usługi grabarskie. Ktoś powie: „Jaka znowu kontrowersyjna!? Zwykła opisowa nazwa!” Prawda, Grobokop to przecież firma kopiąca groby. Ale RoboCop (czyli Grobokop bez „G”) to również tytuł kilku filmów i seriali przedstawiających losy policjanta-cyborga. Czy taka cyberpunkowa nazwa komponuje się z klimatem właściwym usługom pogrzebowym? Mamy pewne wątpliwości. Jednak jest na tyle oryginalna, że z pewnością kogoś zainspiruje w twórczym procesie tworzenia nazwy dla firmy.
 
[Przeczytaj więcej o Grobo-Kopie – właściciel firmy wyjaśnia, czemu wybrał taką nazwę]

 

Chcesz więcej inspiracji? Nadal zastanawiasz się jak fajnie nazwać firmę? [Napisz do nas], a inspirujące propozycje nazwy otrzymasz wkrótce na maila.

Twój podpis

Adres email

Szukam nazwy dla...

Serwis DobreImieFirmy.pl szanuje i chroni dane osobowe zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Użytkownik wysyłając wiadomość wyraża zgodę na przetwarzanie danych zawartych w formularzu kontaktowym w celu realizacji zapytania. Administratorem danych osobowych jest firma Konrad Buraczewski Kreacja Copywriting, ul. Kazimierska 37D, 84-230 Rumia.

 

6 komentarzy

  1. Ciekawe zestawienie:) Bardzo lubię taką grę słów. Moim zdaniem, dzięki takiej nazwie można się łatwo wyróżnić i zostać zapamiętanym.

    1. Świetne pomysły. A jakiś pomysł na nazwę fundacji wspierającej osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodziny?

  2. Ja szukam fajnej nazwy dla fundacji związanej z natura, naturalne zdrowe jedzenie, budownictwo naturalne ale tez senior i kultura można powiedzieć ze powrót na wieś

Odpowiedz na „EwaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *